تاثیر فلوفنزین اس سی 200 در کنترل کنه های آفت درختان سیب در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

بیشتر تقاضای ثبت کنه کش های جدید برای کنترل کنه های آفت درختان سیب در کشور انجام می شود. درباره تاثیر غلظت های 2/0 و 3/0 میلی لیتر/لیترکنه کش فلومایت (flufenzin®200 SC) علیه کنه های آفت درختان سیب در استانهای اردیبل،آذربایجان غربی، خراسان رضوی و اصفهان مطالعه ای درسال 1393 انجام شد. از کنه کش های بیفنازیت، اسپیرودیکلوفن، فن پیروکسی میت، فن پروپاترین و 5/1 درصد مایع ظرفشویی/ لیتر برای مقایسه تیمارها استفاده شد. از اواخر اردیبهشت اقدام به نمونه برداری هفتگی شد و با مشاهده حداقل میانگین 5 کنه فعال در30% نمونه برگها، محلولپاشی تیمارها بطور همزمان در هرمنطقه و صبح زود انجام شد. کارایی هر تیمار با جمع آوری تصادفی تعداد 40 نمونه برگ از درختان سیب و شمارش جمعیت فعال کنه درهر دو سطح برگ در فواصل زمانی یک روز قبل و3، 7، 14و21 روز در طرح آماری بلوک های کامل تصادفی با 4 تکرار صورت گرفت. بیشترین تلفات کنه قرمز اروپایی برای غلظت 2/0 درهزار فلوفنزین برای نوبت های3 و 7 روز بعد به ترتیب 45/92 % و 82/95 % در اردیبل ثبت شد و در نوبت 21 روز بعد با کاهش به 79/55 % رسید. بالاترین تلفات کنه از تاثیر غلظت 3/0 در هزار فلوفنزین به ترتیب 47/86 % و 31/81 % در نوبت های 14 و 21 روز بعد در مشهد ملاحظه گردید. تلفات کنه تارتن دو نقطه ای از تاثیر غلظت 3/0 در هزار فلوفنزین از نوبت 3 الی 21 روز بعد بین 07/66 % تا 17/72 % در اصفهان به ثبت رسید. بیشترین تلفات کنه در میان کنه کش های مجاز، برای اسپیرودیکلوفن ثبت شد. با اینحال کارایی تمامی آنها در مقایسه با سوابق کارایی آنها در شروع استفاده در این مناطق روند کاهشی نشان می دهد. از محلولپاشی 480 گرم ماده موثر فلوفنزین در هکتار و در شروع فعالیت کنه های آفت درختان می توان کنترل لازم را تامین نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
299 تا 308
لینک کوتاه:
magiran.com/p2151276 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!