معماری بومی ایران در خوانشی نوین از دهه چهل خورشیدی تا کنون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیان مسئله

 بی هویتی و عد م تعلق به مکان در کنار عدم توجه به اقلیم، طبیعت و تاریخ، معماری مدرن را با مشکلات اساسی روبه رو کرد . همین مسئله معماران معاصر را بر آن داشت تا به جست وجوی راه حلی برای مشکلات برآمده از معماری مدرن برآیند . چگونگی برقراری ارتباط بین معماری، تاریخ و طبیعت به گونه ای که محصول طراحی توانایی پاسخگویی به نیازهای امروز را داشته و در عین حال بهره مند از تکنولوژی پیشرفته باشد ، مسئله اصلی این پژوهش است.

هدف پژوهش

یافتن ایده های اصلی در معماری بومی با تمرکز بر معیار اقلیمی است که قابلیت ترکیب با فناوری جدید را د اشته، مبنایی در شکل گیری کانسپت های معاصر باشد و راه را برای رسیدن به معماری پایدار بگشاید . امکان یافتن خوانش های مختلف از متن معماری بومی منتهی به آفرینش زبانی جدید مبتنی بر ارجاع مستقیم یا برداشتی نشانه شناسانه (سمبولیک) از متن نیز از جمله سوالاتی است که یافتن پاسخ آن د ر مسیر رسیدن به هدف اهمیتی ویژه د ارد .

روش پژوهش

در این مطالعه روشی ترکیبی از تحقیق تفسیری-تاریخی و تحقیق کیفی به کار گرفته و در بررسی نمونه های مورد مطالعه از مطالعه کتابخانه ای استفاد ه شد . در بخش پایانی نیز از روش تطبیقی در بررسی شباهت ها و تمایزات نمونه ها بهره گرفته شد .

نتیجه گیری

نتایج حاکی از آن است که معماران معاصر، با شناخت ویژگی های اصلی معماری بومی-سنتی، نقشی ویژه در شکل گیری زبانی و محتوایی معماری پاید ار معاصر داشته اند . در اکثر نمونه های مورد بررسی، الگوهای اولیه معماری بومی و سنتی دچار د گرگونی اساسی در زمینه فرم و کارکرد د رروند انتقالی شده و در  بسیاری از موارد د ر کنار پاسخگویی به مسایل اقلیمی از ویژگی های نشانه شناسانه معطوف به بیان سمبولیک برخورد ار شد ه اند و این امر به نوعی پایداری فرهنگی در کنار پایداری محیطی منجر شده است. در سطحی دیگر، ترکیب تکنولوژی پیشرفته با محتوای بومی و سنتی در برخی نمونه ها، امکان تجلی روح زمانه و بیانی نوگرایانه از کانسپت سنتی را به وجود آورده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2153178 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!