بررسی اثر تجویز همزمان آپیجنین و سلول های بنیادی استرومای مغز استخوان بر روی تخمدان آسیب دیده به علت شیمی درمانی در موش صحرایی: یک مطالعه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آپیجنین یک فلاوونویید مشتق گیاهی با اثرات آنتی اکسیدانی و آنتی آپوپتوتیک است. سلول های استرومای مغز استخوان نوعی سلول بنیادی مزانشیمال هستند که ممکن است تخمدان های آسیب دیده را بهبود دهند. بنظر می رسد آپیجنین می تواند تمایز سلول های بنیادی مزانشیمال را افزایش دهد.

هدف

هدف از این مطالعه بررسی اثر تجویز همزمان آپیجنین و سلول های بنیادی استرومای مغز استخوان بر عملکرد، ساختار و آپوپتوز تخمدان های آسیب دیده بعد از ایجاد مدل شیمی درمانی با سیکلوفسفامید در موش صحرایی بود.

مواد و روش ها

برای القای شیمی درمانی و تخریب تخمدان، سیکلوفسفامید به صورت داخل صفاقی به 40 موش صحرایی ماده نژاد ویستار (با وزن 200-180 گرم و سن 10 هفته) به مدت 14 روز تزریق شد. سپس موش ها به طور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند: کنترل، آپیجنین، سلول های بنیادی و تجویز همزمان آپیجنین و سلول های بنیادی. تزریق آپیجنین به صورت داخل صفاقی و پیوند سلول های بنیادی به صورت موضعی در تخمدان ها انجام شد. چهار هفته بعد، سطح هورمون آنتی مولرین با کیت الایزا، تعداد تخمک ها با تحریک تخمک گذاری، تعداد فولیکول ها در مراحل مختلف با رنگ آمیزی H & E و بیان پروتئین های Bcl-2 و Bax با وسترن بلات ارزیابی شد.

نتایج

یافته های بدست آمده از سطح هورمون آنتی مولرین سرم، تعداد فولیکول ها و تخمک ها، و نسبت بیان Bcl-2/Bax نشان داد که تجویز همزمان آپیجنین و سلول های بنیادی استرومای مغز استخوان به طور معنا داری عملکرد، ساختار و آپوپتوز تخمدان را در مقایسه با گروه های کنترل، آپیجنین و سلول های بنیادی استرومای مغز استخوان بهبود داد (001/0p<).

نتیجه گیری

نتایج پیشنهاد می کند که تجویز همزمان آپیجنین و سلول های بنیادی استرومای مغز استخوان ممکن است موثرتر از تجویز هر کدام از آن ها به تنهایی بر تخمدان آسیب دیده در اثر شیمی درمانی با سیکلوفسفامید در موش صحرایی باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
551 تا 560
لینک کوتاه:
magiran.com/p2153653 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!