وضعیت راهبردی انجمن های صنفی مرتعداران ایران: بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

انجمن های صنفی مرتعداران از سال 1390 در راستای تقویت پایداری سیستم های مرتعداری کشور تشکیل شد. هدف عمده این انجمن ها رسیدگی به حقوق مرتعداران و ارتقاء معیشت مرتعداران کشور است. با این حال، ضعف ها و چالش های قابل توجهی در کنار مزیت های این انجمن ها مورد بحث و شناسایی قرار گرفته است. این مطالعه در نظر دارد تا وضعیت این انجمن ها را از طریق شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید آنها به واسطه تحلیل راهبردی SWOT تعیین کند. در گام اول شناسایی عوامل موثر بر انجمن های صنفی از طریق انجام مصاحبه های فردی و برگزاری کارگاه های SWOT صورت گرفت. در گام دوم 202 عامل شناسایی شده در معیارهای مختلف از طریق برگزاری کارگاهی متشکل از کارشناسان، اعضای هیات مدیره انجمن و نمایندگان مرتعداران به 86 عامل (20 قوت، 32 ضعف، 17 فرصت و 17 تهدید) خلاصه سازی شد. در گام سوم از طریق طراحی پرسشنامه نیمه ساختار که روایی و پایایی آن تایید شده بود، به تمامی عوامل از طریق 560 پاسخ دهنده (مدیران، کارشناسان اجرایی، اعضای انجمن صنفی و اعضای هیات مدیره انجمن) وزن داده شد و اولویت بندی صورت گرفت. در آخرین گام تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس چارچوب روش تحلیل راهبردی SWOT انجام شد و از طریق وزن نهایی عوامل درونی (قوت ها و ضعف ها) و عوامل برونی (فرصت ها و تهدیدها)، موقعیت راهبردی انجمن های صنفی مرتعداران ایران مشخص گردید. نتایج اولویت بندی، عامل "نقش انجمن های صنفی مرتعداران به عنوان کانال ارتباطی و تسهیل گر مابین نهادهای اجرایی و بهره برداران" را به عنوان اصلی ترین عامل قوت، عامل "کمبود اعتبارات دولتی برای تشویق های مرحله راه اندازی و تاثیر آن بر کارکردهای انجمن های صنفی مرتعداران" را به عنوان اصلی ترین عامل ضعف و عوامل "تعدد زیاد فارغ التحصیلان مرتع در کشور فرصتی برای فعالیت و حمایت از انجمن های صنفی" و "عدم وجود رابطه متقابل مابین انجمن صنفی مرتعداران با نهادهای مرتبط با منابع طبیعی" را به ترتیب به عنوان مهم ترین فرصت ها و تهدیدها شناسایی شدند. همچنین موقعیت راهبردی انجمن های صنفی به عنوان تهاجمی تعیین شد که به معنای استفاده از فرصت های موجود برای تقویت و بهره وری از قوت های انجمن های صنفی است. با استفاده از نتایج این مطالعه، انجمن های صنفی قادر خواهند بود در راستای ارتقاء وضعیت با شناخت دقیق عوامل موثر بر عملکرد انجمن تلاش کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
221 تا 233
لینک کوتاه:
magiran.com/p2153808 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!