مقایسه وکتورهای بیانی pET32a و pET25b در بیان توالی پلی اپیتوپی سنتز شده از آنتی ژن های انگل لیشمانیا اینفانتوم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

امروزه از روش های مولکولی در تشخیص بیماری ها، تولید واکسن ها، داروها و تولید پروتئین های نوترکیب استفاده می شود، لذا یکی از مراحل مهم انتخاب وکتور مناسب برای کلون و بیان ژن های هدف است. از آنجا که بیان پلی ژن های سنتتیک یا اصطلاحا آنتی ژن های کایمریک با وزن مولکولی بالا نیاز به شرایط ویژه ای دارد، مطالعه حاضر به هدف ارزیابی میزان اهمیت نوع وکتور برای بیان اینگونه آنتی ژن ها انجام شد.

مواد و روش ها

 توالی 1250 جفت بازی متشکل از اپی توپ های هشت آنتی ژن مهم انگل لیشمانیا اینفانتوم طراحی و توسط شرکت بیوماتیک (کانادا) سنتز شد، توالی به صورت جداگانه درون دو وکتور بیانی pET25b و pET32a کلون و سپس به باکتری (DE3) E.coli BL21ترانسفورم و تحت شرایط مشابه بیان شدند. لیزابه باکتری توسط SDS PAGE بررسی و با وسترن بلات مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

نتایج SDS PAGE و وسترن بلات نشان داد که تولید پروتئین نوترکیب کامل و بی نقص توسط وکتور pET25b موفقیت آمیز نبوده است. این در حالی بود که پروتئین نوترکیب حاصل از بیان توالی پلی اپی توپی مذکور در وکتور pET32a به صورت موفقیت آمیزی تولید و تایید گردید.

نتیجه گیری

با توجه به بیان موفقیت آمیز توالی پلی اپی توپی درون وکتور pET32a و شناسایی و تایید پروتئین مربوطه، از طرفی عدم موفقیت حصول پروتئین در وکتور pET25b  نشان داد که در مورد بیان برخی توالی های موزاییکی خاص کم بودن ویژگی حلالیت ممکن است به طور کلی دستیابی به پروتئین را با مشکل مواجه کند بنابراین انتخاب نوع وکتور بیانی باید با دقت بیشتری صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p2153853 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!