ارزیابی اثر کشنده کورکومین و مشتقات آن بر علیه لیشمانیا ماژور در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

لیشمانیا ماژور توسط پشه خاکی هایی از جنس فبوموتوموس منتقل شده و در انسان باعث زخم های جلدی می شود.کورکومین از زردچوبه به دست آمده و مشتقات مختلفی از آن تهیه می شود. در پژوهش حاضر اثر کورکومین و مشتقات کورکومین بر لیشمانیا ماژور در محیط برون تنی مورد بررسی قرار گرفته است.

مواد و روش ها

 کورکومین با خلوص 70 و 90 درصد و مشتقات آن یعنی بیس دی متوکسی کورکومین BDMC، دی استیل کورکومینDAC، وانادیل کورکومین 2 (CUR) VO، وانادیل دی استیل کورکومین 2 (DAC) VO ، ایندیوم کورکومین 3 (CUR) In  و گالیوم کورکومین 3 (CUR) Ga  سنتز و غلظت های 50 تا 800 میکروگرم/ میلی لیتر آن ها در گلیسیرین تهیه گردید. 106 پروماستیگوت لیشمانیا ماژور به هر چاهک پلیت 96 خانه اضافه و 100 میکرولیتر از هر کدام از مشتقات کورکومین به آن افزوده شده و به مدت 24 ساعت در دمای 25 درجه سانتی گراد نگهداری شد. سنجش میزان کشندگی ترکیبات بر علیه لیشمانیا ماژور و همچنین بررسی اثر سمی آن ها بر روی سلول های (vero) با استفاده از تست MTT ارزیابی گردید.

یافته ها

اثر کشنده کورکومین و مشتقات آن بر علیه لیشمانیا با افزایش غلظت دارای سیر افزاینده ای بود. شاخص IC50 ضد لیشمانیایی کورکومین 70 و 90 درصد، بیس دی متوکسی کورکومین BDMC، دی استیل کورکومین DAC، وانادیل کورکومین 2 (CUR) VO، وانادیل دی استیل کورکومین 2 (DAC) VO، ایندیوم کورکومین 3 (CUR) In و گالیوم کورکومین 3 (CUR) Ga به ترتیب عبارت بودند از ، 110، 93، 101، 103، 98، 103، 51 و 58 میکروگرم/ میلی لیتر و اثر کشنده این ترکیبات بر علیه سلول های (vero) نیز به ترتیب عبارت بودند از 1/33، 19، 21، 3/20، 17، 21، 3/25، 16 درصد.

نتیجه گیری

 گالیوم کورکومین و ایندیوم کورکومین نسبت به کورکومین و سایر مشتقات، بیشترین اثر ضد لیشمانیایی را از خود نشان داده و در عین حال ایمن ترین مشتقات کورکومین برای سلول های پستاندار بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p2153854 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!