تحلیل محتوای بیانات مقام معظم رهبری(مدظله) و ارائه الگوی نظری ایشان درباب آماده سازی جامعه زمینه ساز ظهور با استفاده از روش تحقیق کیفی داده بنیاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ظهور و جامعه زمینه‌ساز ظهور هم ابعاد فردی را شامل می‌شود و هم ابعاد اجتماعی را، این‌که ما به عنوان جامعه اسلامی چه هدف و آرمانی را برای خود در پیش گرفته‌ایم و چه هدفی را باید در این موضوع در پیش بگیریم، موضوع بسیار مهم و حایز اهمیتی می‌باشد که نیاز به تحقیقات و پژوهش‌های فراوان از سوی متفکران و صاحب‌نظران جامعه دارد. مقام معظم رهبری(مدظله) به عنوان رهبر و الگوی جامعه اسلامی و تالی تلو معصوم:، بیانات مهمی در این باب در زمان‌های حساس و به فراخور موضوع داشته‌اند که محققان در پژوهش حاضر سعی کردند که به منظومه فکری ایشان در باب آماده‌سازی جامعه زمینه‌ساز ظهور دست یابند؛ از این روی پژوهش باهدف تحلیل محتوای بیانات مقام معظم رهبری(مدظله) و ارایه الگوی نظری ایشان در باب آماده‌سازی جامعه زمینه‌ساز ظهور انجام پذیرفته است.
از همین روی چون در این باب تیوری از قبل تعیین شده نبود، با استفاده از روش تحقیق داده بنیاد که از نوع پژوهش‌های استقرایی و اکتشافی می‌باشد و نیز با استفاده از نرم‌افزار مکس کیودا به کدگذاری‌ها و مقوله‌بندی‌ها پرداخته و در نهایت از طریق پست الکترونیکی و یا به صورت حضوری، در اختیار خبرگان و صاحب‌نظران قرار داده و مورد تایید آنها واقع شده است، در این راستا سعی بر آن بوده که کلیه رهنمودها و بیانات منتشر شده از سوی ایشان درباره موضوع آماده‌سازی جامعه زمینه‌ساز ظهور، از طریق سایت رسمی ایشان و نرم‌افزار حدیث ولایت، مورد بررسی واقع شود.
پژوهش نشان داد که داشتن روحیه انتظار، کار و تلاش، لزوم عمل کردن فرد فرد انسان‌ها به ویژه جوانان به وظایف، مبارزه با بی‌عدالتی و مبارزه با ظلم در دنیا، کمک همه انسان‌ها، اخلاص، اعمال مومنانه و... جزء مولفه‌های اصلی الگوی نظری ایشان درباب آماده‌سازی جامعه زمینه‌ساز ظهور می‌باشند. بنابراین با توجه به نتایج پژوهش می‌توان بیان داشت که جامعه ما باید علاوه بر پرداختن به امور نظری در این باره به اقدامات و راهکارهای عملی در راه دست‌یابی هر چه بیشتر به اهداف ذکر شده در جامعه اسلامی گام بردارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2153878 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!