بررسی اثر 8 هفته تمرین ترکیبی (استقامتی، قدرتی) با و بدون مصرف دانه کتان بر مقاومت به انسولین و فشارخون در زنان یائسه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یایسگی مرحله ای از حیات زن است که به دلیل کاهش فعالیت تخمدان ها و کمبود استروژن، دوره باروری به پایان می رسد. از آنجایی که فشارخون و مقاومت به انسولین یکی از مشکلات اساسی در زنان مسن است، این تحقیق با هدف تاثیر تمرین ترکیبی با و بدون مصرف دانه کتان بر مقاومت به انسولین و فشارخون زنان یایسه، انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه نیمه تجربی، 27 زن یایسه با دامنه سنی 50 تا 60 سال و شاخص توده بدن 25 تا 30  کیلوگرم برمترمربع، به روش نمونه گیری در دسترس و هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تمرین ترکیبی (12نفر) و تمرین ترکیبی همراه مصرف دانه کتان (15نفر) تقسیم شدند. تمرین هوازی با شدت 60تا80 درصد ضربان قلب بیشینه و تمرینات مقاومتی، با شدت  60 تا 80 درصد یک تکرار بیشینه اجراشد. همچنین 25گرم دانه آسیاب شده در گروه تمرین ترکیبی به همراه مصرف کتان، مصرف می شد. نمونه خونی آزمودنی ها برای انداره گیری مقاومت به انسولین جمع آوری شدو با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون تی وابسته و مستقل، به ترتیب، برای مقایسه تفاوت های درون گروهی و بین گروهی در سطح معنی داری 05/0>P.استفاده گردید.

یافته ها

نتایج نشان داد که تمرین ترکیبی به همراه مصرف دانه کتان، به طور معنی داری، باعث افزایش حداکثراکسیژن مصرفی (001/0=p)، کاهش شاخص توده بدن (001/0=p) و کاهش فشارخون (001/0=p) شد؛ تمرین ترکیبی نیز به طور معنی دار موجب کاهش شاخص توده بدن (001/0=p) و کاهش فشارخون (001/0=p) شد.

نتیجه گیری

به نظر می رسد هشت هفته تمرین ترکیبی به تنهایی و همراه با مصرف دانه کتان منجر به بهبود آمادگی هوازی، ترکیب بدن و فشارخون در زنان یایسه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
173 تا 181
لینک کوتاه:
magiran.com/p2153902 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!