آسیب شناسی شبکه های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه در بحران های اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در سال های اخیر و به موازات پیشرفت روزافزون رسانه های نوین ارتباطی، جوامع انسانی در بستر ارتباط های اجتماعی خود با ظهور پدیده ای به نام شبکه های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه روبه رو شده که به عامل محوری در عرصه اطلاع رسانی تبدیل شده اند. یکی از پیامدهای این نوع اطلاع رسانی، فراهم کردن حرکت های جمعی و ایجاد بحران های اجتماعی است. این شبکه ها با استفاده از توانمندی خود در زمینه تبادل اطلاعات و اقدام هایی از قبیل انتقال موضوع ها و سوژه های خاص و شایعه پراکنی، ضمن هدایت افکار عمومی، بحران های اجتماعی را ایجاد یا تشدید می کنند؛ بنابراین، این پژوهش با هدف تبیین نقش اطلاع رسانی شبکه های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه در بحران های اجتماعی انجام شده است.

روش شناسی

تحقیق حاضر از نظر هدف و ماهیت، کاربردی و از حیث روش اجرا، پیمایشی است. برای جمع آوری داده ها، از روش میدانی و از ابزار پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد و پرسش نامه توسط جامعه آماری شامل 106 نفر از مدیران و کارشناسان مرکز رصد فضای مجازی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت اطلاعات، مرکز رصد فضای مجازی پاوا ناجا، مدیران و کارشناسان معاونت امنیت پاوا ناجا و پلیس فتای ناجا تکمیل شده است؛ درنهایت، نسبت به تجزیه وتحلیل داده ها از روش آزمون های معتبر آماری اقدام شده است.

یافته ها و نتیجه گیری

نتایج مطالعه نشان می دهد «سرعت در انتقال اطلاعات توسط اغتشاش گران» با میانگین 40/4 بیشترین نقش را در اطلاع رسانی شبکه های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه در ایجاد بحران های اجتماعی دارد. همچنین، «اطلاع رسانی» شبکه های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه با «ایجاد بحران های اجتماعی» 6/43 درصد ضریب هم بستگی دارد و به میزان 19 درصد از واریانس، ایجاد بحران های اجتماعی را تبیین می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2154046 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!