مدلسازی رسوب آسفالتین با استفاده از معادله حالتPC-SAFT و مقایسه آن با سایر معادلات در یکی از میادین جنوب غرب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

رسوب آسفالتین پدیده ای است که در تمامی طول مسیر تولید از مخزن تا دهانه چاه، از ته چاه تا سر چاه، در طول خطوط انتقال سر چاهی و تمامی تجهیزات سر چاهی مشکلات متنوعی را بوجود می آورد. علیرغم مطالعات زیادی که بر روی این موضوع انجام شده است، این پدیده هنوز به خوبی شناخته نشده و بسیاری از مشکلات ناشی از آن همچنان هزینه های هنگفتی را به صنعت نفت و گاز در دنیا وارد می کند. به منظور رفع این مشکل با توجه به ماهیت متفاوت آسفالتین هر مخزن، می بایست سیال به طور دقیق مورد مطالعه قرار گرفته و خصوصیات آسفالتین موجود در نفت با استفاده از آزمون های آزمایشگاهی و مدلسازی نرم افزاری مورد شناسایی دقیق قرار گیرد. از آنجاییکه گرفتن نمونه سیال نفتی و انجام آزمایش امری زمانبر بوده و هزینه بالایی دارد لذا شبیه سازی رایانه ای کمک شایانی در این زمینه به صنعت نفت می نماید و بدین ترتیب می توان با شناخت بهتر پدیده آسفالتین نسسبت به انتخاب راه حل مناسب اعم از روش های تزریق حلال، فراصوت یا الکترومغناطیس اقدام نمود. با توجه به پیچیدگی مدلسازی رسوب آسفالتین و همچنین عدم توانایی مدلهای ساده و قدیمی آسفالتین در ارایه تطابق مناسب با داده های آزمایشگاهی، در این مطالعه با استفاده از معادله حالت پیچیده PC-SAFT که دقت بالای آن در این زمینه در کارهای پیشین تایید شده است، این مساله مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از مدلسازی  معادله PC-SAFT با نتایج حاصل از سایر مدلها مقایسه گردید. نتیجه حاصل از این مقایسه این است که مدل جامد در فشارهای مختلف و دمای مخزن دقت بالاتری نسبت به معادله حالت PC-SAFT ارایه می کند. در حالیکه در دماهای پایین تر معادله حالت PC-SAFT نتایج بسیار دقیقی در پیش بینی رسوب آسفالتین نسبت به سایر مدلها ارایه داده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2154768 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!