بررسی اثرات ضد میکروبی و ضدسرطانی عصاره درمنه ترکمنی Artemisia turcomanica بر روی رده سلولی سرطان معده (AGS) و برهم کنش آن بر بیان ژن های Cyclin D1 و Cyclin E

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استفاده از گیاهان دارویی در طب سنتی از دیرباز حایز اهمیت بوده است و بسیاری از این گیاهان دارویی دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی، ضدمیکروبی و ضدسرطانی می باشند.

هدف

هدف از این مطالعه بررسی اثرات ضدمیکروبی و ضدسرطانی عصاره گیاه درمنه ترکمنی (Artemisia turcomanica) برروی رده سلولی سرطان معده (AGS) و اثر آن بر بیان ژن های Cyclin D1 و Cyclin E می باشد.

روش بررسی

ابتدا عصاره الکلی گیاه درمنه تهیه شد و اثرات ضدمیکروبی آن مورد مطالعه قرار گرفت. اثرات کشندگی عصاره گیاه بر روی رده سلولی AGS، بعد از گذشت 24، 48 و 72 ساعت توسط روش MTT بررسی شد. در ادامه، با استفاده از روش رنگ آمیزی آنکسین FITC-V و PI، میزان مرگ آپوپتوتیک سلولی تعیین شد. در انتها ارزیابی بیان ژن های Cyclin D1  و Cyclin E با استفاده از روش Real Time PCR مورد ارزیابی قرارگرفت.

نتایج

نتایج نشان داد که عصاره گیاه، اثرات ضدمیکروبی چشمگیری بر روی باکتری اشرشیا کلی دارد. نتایج MTT بیانگر آن بود که عصاره گیاه دارای سمیت سلولی می باشد و بیشترین اثرات آن در 24 ساعت پس از تیمار دیده شد. همچنین عصاره گیاه قادر به القا آپوپتوز در هر سه زمان در رده سلولی AGS می باشد. به طوری که بیشترین میزان آپوپتوز و کمترین میزان نکروز سلولی در مدت زمان 48 ساعت مشاهده شد. همچنین، بیان ژن های Cyclin D1 و Cyclin E بعد از تیمار سلول ها با عصاره کاهش یافت.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که عصاره گیاه درمنه دارای اثرات سیتوتوکسیک و آپوپتوتیک بر روی رده سلولی AGS می باشد، به طوری که با انجام مطالعات بیشتر می توان از عصاره این گیاه به عنوان یک محصول بیولوژیک ضد سرطانی در درمان سرطان بهره برد.

زبان:
فارسی
صفحات:
163 تا 176
لینک کوتاه:
magiran.com/p2154818 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!