بررسی تاثیر عصاره هیدروالکلی زغال اخته بر پروماستیگوت های لیشمانیا ماژور در شرایط in vitro و زخم های ناشی از آن در موش های Balb/c

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آنتی موان پنج ظرفیتی ضد لیشمانیازیس مشکلات بازگشت بیماری، مقاومت دارویی، عوارض دارویی و دوره درمان طولانی مدت دارند. لذا پژوهش در مورد داروهای جدید بویژه ترکیبات گیاهی بدون عوارض جانبی ضروری می باشد.

هدف

مطالعه حاضر با بررسی تاثیر عصاره هیدروالکلی زغال اخته بر فرم پروماستیگوت لیشمانیا ماژور در شرایط آزمایشگاهی و زخم ناشی از آن در موش Balb/c انجام پذیرفت.

روش بررسی

رقت های مختلف عصاره هیدروالکلی گیاه زغال اخته به روش ماسراسیون تهیه شد. محیط کشت RPMI حاوی 105×5 پروماستیگوت لیشمانیا ماژور به پلیت های کشت 96 خانه اضافه شد و عصاره با غلظت های مختلف اضافه شد. محلول MTT اضافه شد و جذب نوری در طول موج 570 نانومتر خوانده شد. 60 سر موش Balb/c پس از تلقیح پروماستیگوت لیشمانیا ماژور، در قاعده دم و ایجاد ضایعه لیشمانیوز، غلظت های مختلف عصاره، به صورت یک روز در میان به مدت 30 روز به گروه های آزمون تزریق شد. قطر زخم ها و بار انگلی، قبل و پس از درمان در تمام گروه ها تعیین و نتایج ثبت شد و با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج

یافته ها نشان داد که اثر عصاره زغال اخته بر ممانعت کنندگی رشد انگل، به دوز و زمان تیمار وابسته است و همه غلظت های عصاره توانستند باعث کاهش قطر زخم و کاهش بار انگلی شوند.

نتیجه گیری

مطالعه حاضر نشان داد که عصاره تاثیر بالایی را در ممانعت از رشد پروماستیگوت در شرایط آزمایشگاهی و حیوانی دارد و توصیه می شود در آینده تاثیر پماد و ژل گیاهان مذکور بر لیشمانیوز جلدی مورد بررسی قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
239 تا 254
لینک کوتاه:
magiran.com/p2154824 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!