تاثیر رویدادهای طبیعی بر تجارت جنوب ایران در نیمه دوم حکومت ناصرالدین شاه، براساس آمار دفاتر نمایندگی مقیم حکومت هند بریتانیا (1290/1873-1312/1895)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تجارت خلیج فارس در تمام ادوار تاریخی به علت شرایط خاص جغرافیایی، اقلیمی، طبیعی همواره در جریان بوده است. ولی عدم وجود آمار کامل و مطمین قبل از دوره ناصری هرگونه گمانه زنی در مورد جایگاه بنادر خلیج فارس در تجارت ایران را با مشکل مواجه می کند. وجود آمار نمایندگی های مقیم حکومت هند بریتانیا که در خلال دوره ناصری ثبت گردیده است، امکان مطالعه جزییات تجارت بنادر خلیج فارس را مهیا می کند. مطمینا انتشار چنین آماری توانایی بررسی عوامل موثر بر تجارت جنوب ایران را به دست خواهد داد. با توجه به اینکه عمده محصولات تجاری در دوره قاجار مربوط به محصولات کشاورزی می باشد، بر همین اساس رویدادها و بلایای طبیعی که در عمل آوری محصولات کشاورزی دخیل هستند به عنوان یکی از عوامل موثر بر تجارت ایران مطرح می شود. وجود آمار های نمایندگی مقیم امکان بررسی تاثیر رویدادهای طبیعی بر تجارت جنوب ایران را ممکن می سازد. بر همین اساس پژوهش حاضر سعی در بررسی تاثیر عوامل طبیعی بر تجارت بنادر ایرانی در خلیج فارس بر اساس گزارش ها و آمار نمایندگی مقیم را دارد. این پژوهش بر آن است تا با استفاده از آمارهای کمی، تحلیلی کیفی از میزان تاثیر رویدادهای طبیعی بر واردات و صادرات جنوب ایران ارایه نماید. نتیجه ای که پژوهش به آن دست یافته است نشان می دهد که رویدادهای طبیعی مخصوصا کمبود بارش تاثیر قابل توجهی در تجارت جنوب ایران داشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2154981 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!