بررسی الگوی تغذیه انحصاری با شیر مادر و عوامل مرتبط با آن در کودکان شهر سنندج در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

تغذیه با شیر مادر فعالیتی با بیش ترین اثربخشی در ارتقای سلامتی و پیشگیری از اختللات و بیماری ها می باشد و قطع شیردهی، خصوصا در شش ماه اول پس از زایمان (زمان بحرانی)، اثرات سوء شدیدی در سلامت عاطفی و جسمانی مادر وکودک بجا می گذارد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی الگوی تغذیه انحصاری با شیر مادر و عوامل مرتبط با آن در کودکان شهر سنندج در سال 1396 انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه به صورت توصیفی - تحلیلی روی 400 کودک 24-7 ماهه شهر سنندج انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای سه قسمتی شامل؛ اطلاعات دموگرافیک، عوامل تاثیرگذار بر تغذیه انحصاری شیر مادر و عوامل مربوط به شیرخوار بود که به صورت مصاحبه تکمیل شد. داده ها پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 21 و آزمون کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میزان P کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

 نتایج نشان داد که میزان شیوع تغذیه انحصاری با شیر مادر 5/71 درصد بود. یافته ها نشان داد که بین بارداری ناخواسته، تصور مادر از کافی بودن شیر، بستری بودن نوزاد پس از تولد در بیمارستان و تماس پوست به پوست و شیردهی در ساعت اول بعد از زایمان با تغذیه انحصاری رابطه معناداری وجود دارد (05/0>p).

نتیجه گیری

در این مطالعه عامل اصلی کاهش میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر، تصور مادران از ناکافی بودن شیر و ترس از گرسنه ماندن شیرخوار بود، که می توان با برنامه ریزی های مناسب در مراکز بهداشتی آموزش های مرتبط در سه ماهه سوم بارداری به مادر داده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
257 تا 265
لینک کوتاه:
magiran.com/p2155089 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!