تاثیر امید درمانی گروهی بر سلامت معنوی بیماران مبتلا به سرطان: یک مطالعه نیمه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سرطان یکی از شایع ترین بیماری های مزمن می باشد که بر بعد سلامت معنوی بیماران تاثیر می گذارد. بنابراین انجام مداخلات جهت ارتقاء سطح سلامت معنوی بیماران ضروری است. لذا این پژوهش با هدف تعیین تاثیر امید درمانی گروهی بر سلامت معنوی بیماران مبتلا به سرطان انجام شد.

مواد و روش ها

 این مطالعه نیمه تجربی از آذر تا اسفند سال 1394 در شهرستان گناباد انجام شد. جامعه پژوهش شامل تمام بیماران مبتلا به سرطان و محیط پژوهش کلینیک سرطان بود. تعداد 40 نفر از بیماران به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمون (20=n) و شاهد (20=n) تقسیم شدند. پس از تکمیل پرسش نامه های اطلاعات جمعیت شناختی و سلامت معنوی Paloutzian & Ellison، جلسات امید درمانی گروهی طی 8 جلسه 90 دقیقه ای و هفته ای یک بار در گروه آزمون اجرا شد ولی گروه شاهد فقط مراقبت های معمول را دریافت کردند. مجددا پرسش نامه سلامت معنوی در انتهای جلسه آخر تکمیل شد. داده ها با روش t مستقل، t زوجی و تحلیل کوواریانس تک متغیره تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

بر اساس نتایج مطالعه، دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک با هم تفاوت معنی داری نداشتند (05/0>p). میانگین نمره سلامت معنوی بعد از مداخله تفاوت معنی داری را در دو گروه آزمون و شاهد نشان داد (001/0<p). هم چنین امید درمانی گروهی باعث ارتقاء سطح سلامت معنوی بیماران مبتلا به سرطان در گروه آزمون شده بود (012/0=p).

نتیجه گیری

 با توجه یافته های مطالعه که نشان داد امید درمانی گروهی می تواند بر سلامت معنوی بیماران مبتلا به سرطان تاثیر گذارد، پیشنهاد می شود از این روش در مراقبت و درمان بیماران مبتلا به سرطان استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
369 تا 382
لینک کوتاه:
magiran.com/p2155250 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!