همبستگی شاخص نیاز به درمان ناهنجاریهای فکی دندانی (ICON) با کیفیت زندگی مرتبط با ارتودنسی در دانش آموزان پسر شهر رفسنجان در سال 1395: یک مطالعه توصیفی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از جنبه های کیفیت زندگی، ارتباط آن با ارتقاء سلامت است. بررسی نیاز به درمان ارتودنسی به صورت کمی دارای اهمیت ویژه بوده و شاخص ICON ((Index of Complexity, Outcome, & Need یکی از شاخص ها جهت ارزیابی این مورد است. لذا هدف از انجام این مطالعه تعیین رابطه بین شاخص نیاز به درمان ناهنجاری های فکی دندانی (ICON) با کیفیت زندگی مرتبط با ارتودنسی در دانش آموزان پسر 16 تا 18 ساله در شهر رفسنجان بود.

مواد و روش ها

این مطالعه توصیفی بر روی 1077 دانش آموز که در سال 1395 به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از مدارس شهر رفسنجان انتخاب شدند، انجام شد. به منظور ارزیابی کیفیت زندگی دانش آموزان از پرسش نامه کیفیت زندگی مرتبط با ارتودنسی (Orthognathic Quality of Life; OQOL) استفاده شد و تمام دانش آموزان بر اساس اجزاء ایندکس نیاز به درمان ارتودنسی ICON، معاینه شده و نتایج در فرم ICON ثبت گردید. داده ها توسط ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

در مطالعه حاضر میانگین و انحراف معیار نمره کیفیت زندگی 91/10±58/25 و میانگین و انحراف معیار نمره ICON برابر با 55/13±34/32 بود و این دو متغیر دارای همبستگی معکوس معنی دار بودند (001/0, p<24/0-r=).

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که جنبه های مختلف کیفیت زندگی می تواند بر تمایل به انجام درمان ناهنجاری های فکی صورتی و ارتودنسی بین نوجوانان تاثیر گذارد و درمان ارتودنسی تاثیر به سزایی بر افزایش اعتماد به نفس و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی نوجوان دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
397 تا 408
لینک کوتاه:
magiran.com/p2155252 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!