مطالعه اثر مقیاس در مدلسازی فیزیکی پی های گسترده شمعی در ماسه تحت بارگذاری فشاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پی های گسترده در خاک های ماسه ای به طور معمول از ظرفیت باربری بالایی برخوردار بوده ولی میزان نشست در این خاک ها ظرفیت باربری مجاز پی را محدود می کند. امروزه بکارگیری پی های گسترده شمعی به عنوان راه حلی برای کاهش نشست بسیار رایج است. در چنین شرایطی سهم بیشتر بار به پی گسترده وارد می شود و شمع ها نقش کاهنده نشست را خواهند داشت. تعداد شمع های مورد استفاده و محل قرارگیری آن ها به گونه ایست که نشست پی را به مقدار مجاز کاهش دهد. اندرکنش میان شمع - خاک - پی گسترده در پی گسترده شمعی پیچیده است. کارهای تحلیلی و عددی فراوانی در مورد پی های گسترده شمعی انجام شده ولی کارهای آزمایشگاهی نسبتا اندک است. در این مقاله با مدلسازی فیزیکی بارگذاری فشاری پی های گسترده شمعی در آزمایشگاه و نیز با کمک تحلیل عددی اجزاء محدود به ارزیابی رفتار این پی ها در ماسه پرداخته است. شمع های مورد آزمایش و پی گسترده بصورت بتنی درجا اجرا شدند. مدل های فیزیکی مورد استفاده شامل شمع منفرد، شمع منفرد در بین شمع های دیگر، پی گسترده و پی گسترده شمعی بودند. همچنی اثر مقیاس مدل فیزیکی بر روی نتایج مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داد که با قرارگیری شمع در بین شمع های دیگر، ظرفیت باربری آن ها افزایش می یابد. همچنین با افزایش تعداد شمع ها در زیر پی گسترده مقدار نشست پی به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. با کمک مدلسازی عددی و نیز بکارگیری نظریه حالت بحرانی می توان با دقت قابل قبولی از نتایج مدلسازی فیزیکی با ابعاد آزمایشگاهی در مقیاس واقعی نیز بهره جست.

زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p2155741 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!