مقایسه پیامدهای مادر و نوزاد حین زایمان واژینال و سزارین با بیهوشی عمومی و نخاعی- مطالعه گذشته نگر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، اثرات دقیق سزارین بر سطح سلامت مادر و نوزاد نامشخص است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه پیامد مادر و نوزاد پس از زایمان واژینال، سزارین با بیهوشی عمومی و بی حسی نخاعی انجام شد.

روش کار

در این مطالعه گذشته نگر، 122 پرونده پزشکی از زنانی که تحت عمل زایمان طبیعی و سزارین غیراورژانس در بیمارستان مادر و کودک غدیر وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی سال 95-1394 قرار گرفته بودند، در سه گروه 36 نفره (زایمان واژینال، سزارین با بیهوشی عمومی و بی حسی نخاعی) مورد بررسی قرار گرفتند. ضربان قلب، فشارخون مادر و همچنین نمره آپگار و گازهای خون بندناف بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 19) و آزمون آنالیز واریانس یک طرفه برای داده های پارامتری بین گروه ها و اندازه گیری مکرر برای ارزیابی تاثیر زمان در گروه ها استفاده شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

نمره آپگار دقایق 1 و 5 بین گروه ها اختلاف معنی داری نداشت (به ترتیب 39/0=p و 91/0=p). PH جنین در گروه سزارین با بی حسی نخاعی (05/0=p) و PO2 و HCo3 در گروه سزارین با بیهوشی عمومی بیشتر بود (04/0=p). فشارخون سیستولیک پس از زایمان در زنان تحت بیهوشی نخاعی و فشارخون دیاستولیک در زنان تحت بیهوشی عمومی تفاوت معنی داری با دو گروه دیگر داشتند (05/0>p).

نتیجه گیری

فشارخون سیستولیک پس از زایمان در زنان تحت بیهوشی نخاعی و فشارخون دیاستولیک در زنان تحت بیهوشی عمومی نسبت به سایر گروه ها بالاتر بود. PH خون نوزاد در گروه سزارین با بی حسی نخاعی و فشار اکسیژن و بی کربنات در خون بندناف نوزادان گروه تحت عمل سزارین با بیهوشی عمومی، بیشتر بود، اما نمره آپگار و فشار دی اکسیدکربن بین گروه ها تفاوتی نداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2155826 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!