تصمیم گیری اشتراکی پیرامون نوع زایمان بعد از سزارین: مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اگرچه زایمان طبیعی بعد از سزارین برای افراد واجد شرایط، جایگزین مناسب تری نسبت به سزارین تکراری می باشد؛ اما تصمیم گیری بین این دو گزینه، فرآیندی چالش برانگیز و مبتنی بر تصمیم مراقبین سلامت و مادران می باشد. مطالعات مرتبط با تصمیم گیری اشتراکی پیرامون انتخاب نوع زایمان پس از سزارین، با نتایج متناقضی همراه بودند، لذا مطالعه حاضر با هدف مروری بر تصمیم گیری اشتراکیپیرامون آگاهی، تعارض تصمیم گیری و انتخاب نوع زایمان بعد از سزارین انجام شد.

روش کار

در این مطالعه به منظور دسترسی به مقالات مرتبط، جستجو در پایگاه های داده انگلیسیgoogle scholar، up to date، Cochrane، web of science، Scopus، PubMed با استفاده از کلیدواژه های مطابق با MESH شامل vaginal birth after cesarean، shared decision making، decision aid، counseling و همچنین پایگاه های داده فارسی زبان magiran، IranMed،SID  با استفاده از کلیدواژه های "زایمان واژینال پس از سزارین"، "تصمیم گیری اشتراکی"، "تصمیم یار" و "مشاوره" در بازه زمانی اکتبر 2018 تا جولای 2019 انجام شد.ارزیابی کیفیت مقالات با استفاده از چک لیست consort 2017 انجام شد.

یافته ها

 از مجموع 120 مقاله یافت شده در پایگاه های داده، 4 مقاله بر طبق معیارهای ورود، وارد مطالعه شدند. در مطالعات مختلف، روش های تصمیم گیری اشتراکی، تاثیر متناقضی بر انتخاب زایمان طبیعی بعد از سزارین داشتند؛ اما بر آگاهی و تعارض تصمیم گیری تاثیر معناداری داشتند.

نتیجه گیری

 استفاده از روش های تصمیم گیری اشتراکی، آگاهی زنان سزارین قبلی نسبت به انتخاب نوع زایمان را افزایش و تعارض تصمیم گیری را کاهش می دهد. از آنجایی که در مورد انتخاب زایمان طبیعی بعد از سزارین، نتایج متناقض می باشند، نیاز به مطالعات بیشتر در این خصوص وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p2155834 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!