تاثیر 12 هفته تمرین هوازی در هوای آلوده و مصرف مکمل ویتامین C بر سطوح سرمی اندوتلین-1 و نیتریک اکسید در موش ویستار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اطلاعات اندکی در خصوص اثرات تمرین در هوای آلوده به همراه مصرف ویتامین C بر روی عوامل پلاسما وجود دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثر 12 هفته تمرین هوازی در هوای آلوده و مصرف ویتامین C بر سطوح سرمی اندوتلین-1 و نیتریک اکسید در موش های نژاد Wistar بود.

روش ها

در یک مطالعه ی تجربی، 50 موش نر نژاد Wistar به طور تصادفی در پنج گروه شامل تمرین، تمرین- مکمل، تمرین- آلودگی، تمرین- آلودگی- مکمل و شاهد قرار گرفتند. برنامه ی تمرین شامل ورزش هوازی به مدت 40 دقیقه با شدت 80-65 درصد سرعت بیشینه به مدت 12 هفته و 5 جلسه در هفته بود. میزان مکمل مصرفی در گروه های دریافت کننده،20 میلی گرم/کیلوگرم وزن بدن در روز به صورت خوراکی از طریق گاواژ بود. سطوح پلاسمایی اندوتلین-1 و نیتریک اکسید در پایان مطالعه با استفاده از Enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA) اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون One-way ANOVA مورد مطالعه قرار گرفت.

یافته ها

سطح اندوتلین-1 در گروه های هوای آلوده به طور معنی داری افزایش نشان داد، اما ویتامین C توانست میزان اندوتلین-1 را کاهش دهد (050/0 > P). سطح نیتریک اکسید در گروه تمرین در هوای آلوده افزایش چشم گیری داشت. این نتایج، تفاوت معنی داری با گروه تمرین در هوای آلوده به همراه مصرف ویتامین C داشت (050/0 > P).

نتیجه گیری

بر اساس نتایج مطالعه ی حاضر، مصرف ویتامین C در هنگام مواجهه با آلودگی هوا، در کاهش سطوح پلاسمایی اندوتلین-1 موثر است. تاثیر تمرین و هوای آلوده بر نیتریک اکسید معنی دار است و ویتامین C، تنها در گروه تمرین- آلودگی توانست باعث کاهش نیتریک اکسید شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
339 تا 346
لینک کوتاه:
magiran.com/p2155852 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!