بررسی باززایی مستقیم از ریزنمونه گره گیاه علف مار (Capparis spinosa L.) در محیط کشت MS حاوی تنظیم کننده های رشدی مختلف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

علف مار یا کبر با نام علمی Capparis spinosa L. از گیاهان دارویی بوته ای و چندساله اقلیم های گرم و خشک است که در تابستان رشد می کند. این گیاه حاوی ترکیبات مهمی از جمله فلاونوییدها، ترپن ها، آلکالوییدها، گلیکوزیدها و گلیکوزینولات ها می باشد. علی رغم نیاز روزافزون برای تکثیر انبوه این گیاه، اطلاعات کمی در مورد روش های ازدیاد آن وجود دارد. در این پژوهش برگ لپه ای، برگ، غنچه، پرچم، محور روی لپه، ریشه، گلبرگ، کاسبرگ و گره در محیط کشت MS حاوی تنظیم کننده های رشدی KIN،NAA ، BAP وIBA  با غلظت های مختلف به منظور باززایی مستقیم گیاهچه، برای تولید شاخساره کشت شدند، تا بهترین محیط کشت ها برای تولید شاخساره و ریشه در کشت درون شیشه ای ریزنمونه های مختلف گیاه علف مار شناسایی شود. در آزمایش حاضر به جزء ریزنمونه های گره، هیچ کدام از ریزنمونه ها باززایی نشان ندادند و میزان باززایی سایر ریزنمونه ها صفر بود. باززایی گیاه علف مار در مدت 5 تا 8 هفته از ریزنمونه گره حاصل شد. بهترین محیط برای تولید شاخساره محیط MS حاوی 2 میلی گرم بر لیتر BAP و بهترین محیط ریشه دهی محیط MS حاوی 1 میلی گرم بر لیتر  NAAبود.  با توجه به اهمیت گیاه دارویی علف مار و مشکل تکثیر این گیاه از طریق بذر، استفاده از این محیط ها و ریزنمونه گره به منظور تکثیر این گیاه در شرایط کشت درون شیشه ای پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2155914 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!