تبیین سطوح خلاقیت شهری در نظام شهری کلان شهرها (مطالعه موردی : کلان شهر کرج)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شهر خلاق شهری است با جایگاهی برای خلاقیت‏های هنری، نوآوری علمی و فناورانه و صدای فرهنگ‏های رو به رشد شهری. چنین شهری با قابلیت استفاده از خلاقیت در عرصه‏ های عمومی و خصوصی‏؛ ایده‏ های ممکن و راه ‏حل‏های بالقوه را برای حل همه مشکلات شهرهای پیچیده امروزی به همراه دارد.شهرها مکانی برای شکوفایی خلاقیت‏ اند. خلاقیت در شهرها معمولا به اندیشه ‏های مرتبط با فرهنگ، هنر، دانش، و یادگیری اطلاق می‏شود. هدف از این تحقیق ارزیابی و سنجش وضعیت خلاقیت شهری و پراکنش شاخص‏های خلاقیت در سطح مناطق شهر کرج است. نوع تحقیق کاربردی و روش آن نیز توصیفی‏- تحلیلی است. داده ‏های مورداستفاده با توجه به شاخص‏های موردنظر شهر خلاق به ‏صورت پیمایشی از سازمان‏های مرتبط جمع‏ آوری شده است. جامعه آماری موردبررسی یازده منطقه از بین دوازده منطقه شهر کرج است. تجزیه و تحلیل داده‏ ها با بهره ‏گیری از فرایند مدل‏های تصمیم گیری چندمعیاره Tapsisو Anp  بوده سپس نتایج حاصله به سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) منتقل شده و خروجی ها در قالب نقشه به نمایش پراکندگی شاخص‏ها در سطح مناطق پرداخته است. یافته ‏ها نشان می‏دهد مناطق شهر در حال حرکت به سوی خلاقیت و شکوفایی‏ اند. البته، با اندکی تفاوت میان مناطق و در بین آن‏ها منطقه 5 با میزان 56/0 رتبه 1 و منطقه 11 با میزان 11/0 پایین‏ترین رتبه را به خود اختصاص داده‏اند. در دسته ‏بندی میزان برخورداری شاخص‏های خلاقیت نیز منطقه 5 برخوردار، منطقه 9 نیمه ‏برخوردار، و منطقه 11 محروم است.

زبان:
فارسی
صفحات:
385 تا 400
لینک کوتاه:
magiran.com/p2155931 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!