تاثیر پیشگیراننده کشش تسهیل عصبی- عضلانی بر پارامترهای مکانیکی پرش عمقی افراد مبتلا به آسیب عضلانی القایی تمرین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

تاثیر پیشگیراننده کشش PNF با انتظار کاهش خطر آسیب عضلانی القاء شده ناشی از تمرینات برونگرا و تقویت عملکرد پرش عمقی است، لذا هدف مطالعه حاضر تاثیر پیشگیراننده کشش تسهیل عصبی- عضلانی بر پارامترهای مکانیکی پرش عمقی دانشجویان مرد غیر ورزشکار مبتلا به آسیب عضلانی القایی تمرین است.

روش بررسی

این تحقیق از نوع یک سو کور و با یک طرح تصادفی کنترل شده بود که در آن 42 نفر دانشجوی غیر ورزشکار بصورت داوطلبانه در این مطالعه شرکت نمودند. آزمودنیها به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. متغیرهای وابسته قبل و 48 ساعت بعد از القاء کوفتگی مورد ارزیابی قرار گرفتند. حداکثر و حداقل جابجایی، زمان پرواز، توان مفصلی، حداکثر نیروی فرود، سرعت لحظه ایی زمان تیک آف در قبل و بعد از 48 ساعت از تمرینات پلایومتریک اندازه گیری شدند. برای ارزیابی متغیرهای کینماتیکی از سیستم تحلیل حرکتی Vicon شامل 4 دوربین پرسرعت مادون قرمز سری T با فرکانس نمونه برداری 200 هرتز و برای اندازه گیری نیروهای عکس العمل زمین از دو صفحه نیرو Kistler با فرکانس نمونه برداری 1000 هرتز استفاده شد. داده ها توسط آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری تکراری تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

اختلاف معنی دار بین پیش آزمون-پس آزمون گروه تجربی حداکثر جابجایی عمودی (028/0=P)، زمان پرواز (042/0=P) و میانگین توان (026/0=P) حین اجرای پرش عمقی وجود داشت.

نتیجه گیری

این رویکرد پیگیراننده بر افت پارامترهای مکانیکی پرش عمقی افراد مبتلا به آسیب عضلانی القایی تمرین اثربخش بوده است، لذا توام نمودن کشش PNF با تمرینات برونگرای القاء کننده کوفتگی می تواند بر حفظ سطوح پارامترهای عملکردی و یا عملکرد تضعیف شده ناشی از آسیب عضلانی القایی تمرین مفید باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
79 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p2156188 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!