تاثیر تمرین در شرایط هایپوکسی و نورموکسی بر اندوتلین-1 و اریتروپوییتین دوندگان استقامت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر "زندگی در ارتفاع-تمرین در ارتفاع و پایین" به روش (LHTLH) بر تغیرات پروتئین سرمی اندوتلین-1 (1ET)، اریتروپویتین (EPO) و عملکرد 5000 متر دوندگان استقامتی تیم ملی ایران بود.

روش

8 دونده مرد (سن1/3±4/24سال،قد2/4±5/180 سانتی-متر،وزن4/3 ±7/66کیلوگرم، BMI0/1±5/20کیلوگرم بر متر مربع) همراه با تمرین های اختصاصی به روش R2M در ارتفاع بالا و پایین به صورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند. از آزمودنی ها آزمون 1500متر و نمونه های خونی قبل و 24ساعت بعد از هر مسابقه انجام شد. برنامه تمرینی شامل تمرینات تداومی، تناوبی، هوازی و مقاومتی بود. دوندگان، به طور میانگین 16جلسه در هفته به مدت 81 روز زندگی در ارتفاع، تمرین در ارتفاع و تمرین در پایین در تمرینات حضور یافتند. برای سنجش میزان تغییرات سرمی، هر بار از ورید آنتی کوبیتال هر یک از آزمودنی ها در حالت ناشتا و به صورت نشسته در حین استراحت 5 سی سی خون گرفته شد.

نتایج

برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر در سطح معنی داری P≤0.05 استفاده شد. اثر زمان منجر به کاهش معناداری زمان دوی 5000 متر از قبل تا بعد از تمرین شد. تغییرات معناداری در EPO مشاهده نگردید اما افزایش معناداری در اندوتلین قبل تا بعد از تمرین مشاهده شد (P≤0.05).

بحث

به طور کلی به نظر می رسد استفاده از تمرین های اختصاصی در شرایط هایپوکسی و نورموکسی از طریق تغییرات مستقل از نغییرات سطح EPO و با تغییر در میزان متابولیسم و افزایش اندوتلین، موجب کاهش زمان دوی 5000 متر در ارتفاعات پایین تر می گردد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
145 تا 162
لینک کوتاه:
magiran.com/p2156192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!