تاثیر پلاسمای اتمسفری سرد در ممانعت از رشد و تکثیر رده های سلولی سرطان ملانوما B16-F10)، سرطان پستان (MCF-7)، سرطان ریه (A549) در مقایسه با سلول های نرمال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

سرطان یکی از چالش های مهم سلامت در جهان می باشد. درمان های رایج این بیماری عمدتا موفقیت آمیز نبوده و با عوارض جانبی متعددی همراه است. پلاسمای اتمسفری سرد (CAP) موضوع تحقیق جدیدی در درمان سرطان می باشد. این مطالعه باهدف ارزیابی تاثیر سمیت CAP بر مدل های سلولی سرطان های شایع در مقایسه با سلول های طبیعی انجام شد.

مواد و روش ها

 در این مطالعه، از دستگاه CAP گاز آرگون برای تیمار رده های سلولی سرطان های ملانومای موشی (B16-F10)، رده سرطانی انسانی پستان (MCF-7) و ریه انسانی (A549) در مقایسه با سلول های نرمال فیبروبلاست موشی (L929) و اپیتلیال تنفسی نامیرا شده انسانی (Beas) استفاده شد. برای هر رده سلولی نرمال و یا سرطانی، تیمارها به این صورت انجام شد: گروه بدون درمان، تحت درمان با CAP به مدت 20 ثانیه، 30 ثانیه و گروه آخر به مدت 40 ثانیه تحت تابش قرار گرفتند و مورفولوژی و قابلیت تکثیر سلول ها در فاصله زمانی 24 و 48 ساعت بعد از مواجهه با CAP ارزیابی شد.

یافته ها

درصد زنده ماندن سلول های سرطانی تیمارشده با  CAPبه طور معنی داری نسبت به سلول های تیمار نشده کاهش یافت. پس از 24 ساعت تیمار 30 ثانیه ای با CAP زنده مانی رده های سلولی A549 و MCF-7 به ترتیب به 9/33 و 5/49 درصد کاهش یافت. همچنین 40 ثانیه تیمار، باعث کاهش زنده مانی سلول های B16-F10 به 9/37 درصد شد، اما CAP سمیت ناچیزی بر سلول های L929 داشت. به علاوه تاثیر CAP تا حدود زیادی وابسته به زمان تاثیر است و سمیت آن از 24 به 48 ساعت افزایش می یابد.

استنتاج

مطالعه حاضر نشان داد تاثیر CAP بر سلول های سرطانی یک تاثیر انتخابی می باشد و وابسته به دوز تابش و مدت مواجهه سلول ها با ترکیبات تولیدشده توسط CAP است. می توان از CAP به علت سمیت فوق العاده بر سلول های سرطانی و انتخاب پذیری بالا برای درمان سرطان استفاده کرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
38 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2156380 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!