قابلیت اطمینان مدارهای دیجیتال با استفاده از گراف های سیگنال گذر احتمالاتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کوچک شدن ابعاد ترانزیستورها سبب افزایش قابلیت های متعدد مدارهای دیجیتال شده ولی آسیب پذیری آنها را در برابر خطاهای گذرا بیشتر کرده است. بنابراین تعیین نقاط حساس مدارهای دیجیتال در نقاط مختلف مدار از موارد ضروری در طراحی مدارهای دیجیتال به ویژه در فناوری های جدید چند نانومتری می باشد. از سوی دیگر افزایش تعداد گیت های مدارهای دیجیتال و تنوع خطاهای گذرا در آنها همراه با نحوه انتشار خطا در مدار، موجب می شود تا برآورد آسیب پذیری در برابر خطاهای گذرا بسیار پیچیده باشد. علاوه بر دقت محاسبات، موضوعاتی از قبیل مقیاس پذیری روش، پیچیدگی محاسباتی، زمان محاسبه و حافظه مصرفی نیز باید در نظر گرفته شوند. در این مقاله، ابتدا مفهوم گراف های گذر سیگنال احتمالاتی معرفی می شود و سپس روشی نوین برای تحلیل آن ها پیشنهاد می شود که ضمن حفظ دقت، از سرعت محاسبه و مقیاس پذیری بالایی برخوردار است. تحلیل احتمالاتی مسیرهای بازهمگرا1،  استفاده از روش تکرار نقطه ثابت و به کارگیری ماتریس های تنک2 از ویژگی های خاص روش پیشنهادی می باشد. با استفاده از روش پیشنهادی، قابلیت اطمینان مدارهای دارای فیدبک و مدارهای ترتیبی نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد. در نتیجه شبیه سازی ها، پیچیدگی محاسباتی روش پیشنهادی برای تحلیل مداری با N گره در هر دو حالت ترکیبی و ترتیبی به ترتیب برابر O(N0.85) و O(N0.99) می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
679 تا 689
لینک کوتاه:
magiran.com/p2156540 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!