پیاده سازی الگوی یادگیری TSTDP با استفاده از یک مدار سیناپسی موازی متشکل از ترانزیستورهای لایه نازک حافظه دار و ممریستورها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
الگوی یادگیری TSTDP یک گونه پیشرفته تر از الگوی یادگیری سیناپسی وابسته به زمان بندی اسپایک، STDP ، است که در مقایسه با الگوی یادگیری سنتی تر PSTDP منجربه ظرفیت های یادگیری بهبود یافته تری می گردد و قادر است نتایج طیف وسیع تری از آزمایش های واقعی مغزی را بازتکرار کند. در این مقاله یک مدار سیناپسی ترکیبی شامل ممریستورهای کنترل شده با جریان یا بار الکتریکی و ترانزیستورهای لایه نازک ارایه می گردد که می تواند الگوی یادگیری سیناپسی TSTDP را پیاده سازی کند. ممریستورها و ترانزیستورهای لایه نازک نانوکریستالی از تکنولوژی های نوظهور حوزه نانو هستند که به طور وسیعی در طراحی مدارها و سیستم های نورومورفیک مورد استفاده قرار می گیرند. ترانزیستورهای لایه نازک به کار گرفته شده در شبیه سازی ها، از نوع ترانزیستورهایی هستند که با قراردادن لایه ای از نانوذرات طلا در داخل اکسید گیت، حافظه دار شده اند. نتایج شبیه سازی های ارایه شده نشان می دهند که این مدار می تواند تغییرات وزن سیناپسی ناشی از اختلاف زمانی بین اسپایک ها را به درستی پیش بینی کند. بنابراین می توان گفت که این مدار یک گام ابتدایی برای ساخت یک طراحی غیرهمزمان است که بتواند الگوی TSTDP را پیاده سازی کند. چنین طرحی می تواند پیاده سازی سیستم های نورومورفیک پیشرفته دارای ابعاد بزرگ را ساده تر کند تا بتوان از آن ها برای انجام کارهای مهندسی واقعی مانند دسته بندی الگوها بهره جست.
زبان:
فارسی
صفحات:
691 تا 708
لینک کوتاه:
magiran.com/p2156541 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!