تاثیر تخریب ژن دو آنزیم فسفاتاز AtPAP17 و AtPAP26 بر طول دوره رشد و گلدهی گیاهان Arabidopsis thaliana

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

دسترسی گیاهان به عناصر غذایی از جمله فسفر علاوه بر افزایش عملکرد می‏تواند سبب افزایش سرعت رشد و در نتیجه کاهش طول دوره رشدی گیاهان شود. از این رو، شناسایی و افزایش بیان ژن‏هایی که در تحقق این امر موثرند گامی مهم در اصلاح گیاهان به منظور ایجاد تحمل به تنش‏های محیطی به ویژه تنش‏های آخر فصل خواهد بود. اسیدفسفاتازهای ارغوانی (PAP) یکی از مهم‏ترین خانواده اسیدفسفاتازها می‏باشند که در افزایش دسترسی گیاهان به فسفر نقش برجسته‏ای ایفا می‏کنند. در مطالعه حاضر، اثر تخریب و بیش‏بیان دو ژن AtPAP17 و AtPAP26 بر برخی صفات فیزیولوژیک و فنولوژیک آرابیدوپسیس در شرایط فسفات کافی (mM KH2PO425/1) و تنش بدون فسفات (mM KH2PO4 0) مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور گیاهان جهش‏یافته منفرد و جهش‏یافته دوگانه دو ژن مذکور مورد مطالعه قرار گرفتند. هم چنین به منظور تایید نتایج حاصل از بررسی نقش ژن‏های مذکور در گیاهان جهش‏یافته، گیاهان دارای مناطق رمزکننده دو ژن مذکور تحت پیش برنده CaMV-35S به عنوان گیاهان بیش‏بیان (OE) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل بیانگر افزایش معنی‏دار بیوماس و محتوای فسفر گیاهان جهش‏یافته منفرد در مقایسه با جهش‏یافته دوگانه در شرایط فسفر کافی بود. برتری گیاهان جهش یافته منفرد در مقایسه با جهش‏یافته دوگانه سهم قابل‏توجه دو ژن AtPAP17 و AtPAP26 در شبکه جبرانی فسفاتازی گیاهان آرابیدوپسیس را به خوبی نشان داد. بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه بیان حداقل یکی از ژن‏های AtPAP17 و AtPAP26 به منظور دسترسی بیشتر به فسفر و رشد سریع گیاهان ضروری است. هم چنین نتایج حاکی از افزایش معنی‏دار محتوای فسفر، سرعت و درصد گلدهی و بیوماس گیاهان بیش بیان این دو ژن نسبت به گیاهان طبیعی بود. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که ژن‏های AtPAP17 و AtPAP26 می‏توانند کاندیداهای مهمی در راستای اصلاح گیاهان با توانایی بالا در جذب و تامین سریع مواد غذایی به ویژه فسفر و در نتیجه کاهش طول دوره رشدی گیاهان باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2156767 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!