ترسیم نقشه موضوعی مقالات حوزه «بازی در کتابخانه ها» در اسکوپوس
هدف این پژوهش مشخص کردن ابعاد مختلف حوزه «بازی در کتابخانه ها» با استفاده از ترسیم نقشه موضوعی آن است.
پژوهش پیش رو از نوع کاربردی کتاب سنجی بوده و از روش تحلیل محتوای کیفی روی متن مقالات و تحلیل شبکه اجتماعی، به منظور ترسیم نقشه موضوعی حوزه «بازی در کتابخانه ها» استفاده شده است. جامعه پژوهش 86 مقاله ای است که در حوزه بازی در کتابخانه ها و سواد اطلاعاتی در پایگاه استنادی اسکوپوس تا پایان 2016 نمایه شده است. از نرم افزار اکسل به منظور ترسیم سلسله مراتب کلیدواژه های موضوعی هر مقاله و به منظور تحلیل شبکه اجتماعی کلیدواژه مقالات، از نرم افزار تحلیل شبکه نودایکس ال استفاده شد. از لحاظ تحلیل روابط، از شاخص های اندازه، چگالی، مرکزیت درجه ای درونی و بیرونی، مرکزیت بینابینی و مرکزیت بردار ویژه استفاده شد.
موضوعات مورد بحث در رابطه با بازی در کتابخانه ها بیشتر حول و حوش آموزش مبتنی بر بازی، مجموعه گستری کتابخانه، برنامه بازی، طراحی بازی، تحلیل بازی، آموزش سواد اطلاعاتی، آموزش کتابخانه، آموزش اخلاق حرفه ای و سرقت علمی، حمایت کتابخانه از بازی و بازی وارسازی است. بازی آموزشی، کتابخانه دانشگاهی و آموزش مبتنی بر بازی، از جمله کلیدواژه های با بیشترین مقدار اندازه بودند. موضوع کتابخانه دانشگاهی، کتابخانه عمومی، دانشجویان و مجموعه کتابخانه از جمله تاثیرگذارترین موضوعات در شبکه اند.
به منظور موفقیت در پروژه های مرتبط با بازی و کتابخانه، نگاه به ابعاد متفاوت آن و برنامه ریزی در آن زمینه ها بسیار مثمر ثمر خواهد بود و پژوهش هایی نظیر پژوهش حاضر می توانند دیدی همه جانبه به منظور برنامه ریزی بلندمدت برای ارایه برنامه بازی در کتابخانه ها و استفاده از بازی در آموزش کتابخانه ای و سواد اطلاعاتی ارایه نماید
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.