بررسی ذرات معلق هوا و ارزیابی ریسک بهداشتی مواجهه با 5/2PM و 10PM در یکی از صنایع نساجی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری های ناشی از کار، حجم بسیار زیادی از مشکلات جامعه را به خود اختصاص داده است. ازنظر متخصصین طب کار، بیماری های شغلی به عنوان یک عامل تهدید کننده زندگی کارگران تلقی می شود. این مطالعه با هدف اندازه گیری آلودگی هوا به ذرات معلق و ارزیابی ریسک بهداشتی مواجهه با 5/2PM و 10PM در صنعت نساجی انجام شد.

روش کار

پژوهش به صورت تحلیلی- مقطعی در سالن های ریسندگی- بافندگی و چاپ- استنتر یک کارخانه نساجی انجام شد. نمونه برداری با استفاده از دستگاه Particle Mass Counter مدل TES 5200 برای اندازه گیری تراکم جرمی و تعداد ذرات محیطی صورت گرفت. ارزیابی ریسک بهداشتی مواجهه پوستی، گوارشی و استنشاقی با 5/2PM و 10PM به روش پیشنهادی EPA انجام شد.

یافته ها

نتایج نشان داد بیشترین تراکم جرمی ذرات در سالن ریسندگی- بافندگی و بیشترین تراکم تعداد در سالن استنتر- چاپ است. در هر دو سالن تراکم متوسط جرمی مجموع ذرات پایین تر از حدود مواجهه شغلی برای گرد و غبار کلی تعیین گردید. نتایج دیگر نشان داد با افزایش قطر، تراکم جرمی ذرات افزایش یافته و به دنبال آن، تراکم تعداد آن ها کاسته می شود. شاخص خطر برای ریسک های غیرسرطانی مواجهه با 5/2PM و 10PM کوچکتر از یک و ریسک های سرطانی کوچکتر از 6-10 محاسبه گردید.

نتیجه گیری

اگرچه ریسک های سرطانی و غیرسرطانی مواجهه با 5/2PM و 10PM در سالن های خط تولید قابل قبول محاسبه گردید، ولی این ذرات به واسطه ماهیت شیمیایی خود ممکن است اثرات بهداشتی نامطلوبی بر سلامت کارکنان داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
144 تا 155
لینک کوتاه:
magiran.com/p2157205 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!