ارزیابی استفاده از رهیافت اختلاط مالچ با علف کش های تریفلورالین و ایمازتاپیر در کنترل علف های هرز نخود (Cicer arietinum L.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی کارآیی اختلاط علف کش های تریفلورالین و ایمازتاپیر با مالچ خاک اره در مدیریت علف های هرز نخود، آزمایشی در سال زراعی95-1394 به صورت طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار انجام شد. تیمارهای آزمایش شامل کاربرد مالچ خاک اره، علف کش های ایمازتاپیر و تریفلورالین و اختلاط هر کدام از این دو علف کش با مالچ خاک اره به دو صورت (مالچ آغشته به علف کش و کاربرد علف کش زیر مالچ) به صورت پیش رویشی بود. نتایج نشان داد که کاربرد ایمازتاپیر به صورت پیش رویشی خسارت شدیدی به نخود وارد کرد و به دلیل گیاه سوزی و توقف رشد، نخود را از بین برد، اما کاربرد تریفلورالین موجب کنترل علف های هرز و همچنین افزایش عملکرد نخود شد. همچنین کاربرد مالچ خاک اره به تنهایی باعث افزایش عملکرد نخود و کاهش تراکم و زیست توده علف های هرز نسبت به تیمار شاهد بدون کنترل شد. کاربرد همزمان تریفلورالین با مالچ نسبت به دیگر تیمارها بهترین نتیجه را در کنترل علف های هرز داشت، به طوری که مالچ آغشته به تریفلورالین دارای بیشترین عملکرد دانه (1450کیلوگرم در هکتار) و زیست توده (3700 کیلوگرم در هکتار) نخود شد. اگرچه کاربرد تریفلورالین در زیر مالچ، کارآیی بیشتری در کنترل علف های هرز در طول فصل رشد داشت، اما باعث کاهش بقاء نخود و خسارت به آن شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2157396 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!