بررسی آسیب به شبکه کوروئید وافزایش بیان پروتئین آکواپورین نمره 1 به دنبال القا مدل کلستاتیک در موش ویستار نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کلستاز مدلی پرکاربرد برای ایجاد سیروز کبدی است. جریان آب در مغز، از طریق کانال های آبی متصل به غشاء موسوم به آکواپورین ها (AQPs) صورت می گیرد. آکواپورین 1، عضوی از این خانواده است که در سیستم عصبی، در شبکه کورویید حضور دارد و ممکن است این پروتئین به انتقال آب در سراسر سد خونی_ مغزی کمک کند. اختلال در مکانیسم تنظیم بیان AQP1 می تواند منجر به ادم هیدروسفالی و سایر مشکلات مغزی گردد. هدف این مطالعه بررسی AOP1 در شبکه کورویید مغز موش های نر ویستار کلستاتیک و بررسی بافتی شبکه کورویید آن ها با مقایسه سایر گروه ها است.

روش ها

حیوانات به سه گروه کنترل، شم با جراحی بدون بستن مجرای صفراوی و کلستاز با جراحی و قطع مجرای صفراوی تقسیم شدند. پس از گذشت دو هفته، موش ها کشته شده و مقدار AQP-1 توسط روش ایمونوهیستوشیمی و بافت مغز آن ها با استفاده از روش هیستوتکنیک،موردبررسی قرار گرفت.

یافته ها

در سیستم عصبی مرکزی،AQP1، تنها در اپیتلیوم شبکه کورویید بطن های جانبی تشخیص داده شد. کلستاز مقدار AQP1 در شبکه کورویید موش های نر ویستار کلستاتیک را افزایش داد. همچنین در بررسی بافت شناسی رنگ آمیزی هماتوکسیلین ایوزینH &E ازهم گسیختگی بافت در شبکه کورویید موش های کلستاتیک مشاهده شد.

بحث

این مطالعه برای بررسی تغییرات مقدار پروتئین AQP1 صورت گرفت. علاوه بر آسیب بافت شبکه کورویید، افزایش مقدار این پروتئین ممکن است علت ایجاد ادم و آسیب مغزی مشاهده شده در هنگام کلستاز باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2157575 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!