اسینتوباکتر بومانی: شبکه همکاری علمی پژوهشگران در سه دهه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اسینتوباکتر بومانی، از جمله شایع ترین پاتوژن های چالش برانگیز و مشکل آفرین در ایجاد عفونت های جدی بخش های مراقبت ویژه ی سیستم های بیمارستانی مدرن در جهان، محسوب می‏ شود و تهدید جدی برای بهداشت عمومی و سلامت بیماران است. هدف این پژوهش تحلیل شبکه همکاری های علمی و هم استنادی پژوهشگران اسینتوباکتر بومانی در سه دهه اخیر است.

روش

پژوهش حاضر با استفاده از تکنیک تحلیل هم‏استنادی انجام شده است. تحلیل هم‏استنادی از تکنیک‏ های مهم و کاربردی علم سنجی است. کلیه مقالات اسینتوباکتر بومانی که در بازه زمانی 1990-2019 در پایگاه Web of Science Core Collection  نمایه شده‏اند، جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل می‏دهد. پس از انجام جستجوی پیشرفته در پایگاه مذکور، 4473 مدرک بازیابی گردید. 18343 نویسنده در انتشار مدارک بازیابی شده همکاری داشته‏اند. به منظور تحلیل داده‏ ها از نرم افزارهای Ravar PreMap، NetDraw و UCINET استفاده شد.

یافته ها

روند تولید انتشارات جهانی اسینتوباکتر رشدی صعودی داشته است. "Clinical Infectious Diseases"، برترین مجله و "Seifert, Harald"، اثربخش‏ترین پژوهشگر و "Seifert, Harald * Higgins, Paul G" زوج هم استنادی برتر، شناسایی شدند. برترین پژوهشگران قلمرو اسینتوباکتر بومانی به ترتیب براساس شاخص مرکزیت رتبه، بینابینی و نزدیکی، "Beceiro, Alejandro"، "HSU Li Yang" و "Seifert, Harald" بودند.

بحث و نتیجه گیری

تحلیل شبکه های اجتماعی و چگونگی ارتباطات پژوهش ها در قلمرو اسینتوباکتر بومانی می تواند دیدگاهی عینی و واقعی را پیش‏روی متخصصان و برنامه‏ ریزان قلمرو اسینتوباکتر بومانی قرار دهد. همچنین این امکان را فراهم می نماید تا ساختار روابط درونی قلمرو موضوعی فوق به صورت عینی قابل بررسی گردد و پژوهشگران این قلمرو با مجلات، دانشمندان و سازمان ‏های پرتولید و اثربخش آشنا شده و به‏ منظور همکاری با این افراد و سازمان‏ ها در آینده برنامه ‏ریزی نمایند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
252 تا 269
لینک کوتاه:
magiran.com/p2157909 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!