بررسی فرآیند طراحی نقشه های معماری با واکاوی اسناد تاریخ نگارانه و نگاه ویژه به جایگاه دانش هندسه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیان مساله

 استفاده از نقشه و ترسیم آن در جهت ساخت بنا از سابقه دیرینه برخوردار بوده است. دراین بین از دانش هندسه و حساب برای ترسیم نقشه و پیاده سازی آن برای ساخت بنا، استفاده می شده است. از آن جا که تهیه نقشه در هر زمان جزیی انکار ناپذیر در مراحل ابتدایی ساخت بنا محسوب می شده، دانش ریاضیات در طراحی و ترسیم نقشه، تاثیری چشم گیر داشته است. کمبود منابع تاریخی تخصصی و اسناد به جای مانده از گذشته مانع از شناخت صحیح فرآیند ترسیم نقشه درگذشته شده است.

سوال تحقیق

پرسش این تحقیق آن است که: درگذشته، فرآیند طراحی نقشه شامل چه مراحلی بوده و در آشکارسازی تحولات صورت گرفته در فرآیند نقشه کشی، نقش اسناد تاریخی و دانش ریاضیات چه بوده است؟

اهداف تحقیق

این مقاله در پی آن است تا با معرفی و بازشناسی جایگاه اسناد تاریخی در معماری، استفاده از دانش ریاضی در نقشه کشی و طریقه رسم نقشه را مورد تحلیل قرار دهد. تحقیقات گسترده ای در حیطه ویژگی های بناهای ساخته شده، مراحل اجرای آن ها، پیدایش و تکامل آثار معماری انجام شده اما به صورت محدودی به نقش علوم دیگری همچون ریاضی در طریقه رسم نقشه در طول تاریخ اشاره شده است؛ به گونه ای که بخش اصلی و بنیادین دانش ریاضیات در معماری سربه مهر باقی مانده است. این مقاله برای نخستین بار سعی در بازشناسی جامع در فرآیند ترسیم نقشه های ساختمانی درگذشته و نقش علم ریاضی در آن بر اساس متون تاریخی خواهد داشت.

روش تحقیق

روش تحقیق مقاله فوق به صورت ترکیبی تحلیلی (مقایسه ای، توصیفی و تحلیلی) انجام شده است؛ ابزارهای مورداستفاده شامل: جمع آوری اطلاعات به روش مطالعه اسنادی، کتابخانه ای و میدانی است. در این بین اسناد مکتوب و اسناد تصویری مورداستفاده قرار خواهند گرفت. 

مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق

نتایج حاصل از تحقیق مبین آن است که منابع و اسناد تاریخی نه تنها به ترسیم نقشه درگذشته تاکید داشته اند، بلکه به آشکارسازی نقش ریاضیات و تدقیق کردن رسم نقشه کشی توسط آن پرداخته اند؛ همچنین طراحی نقشه، شامل چهار مرحله «برداشت و ترسیم ابعاد زمین»، «پیاده سازی فضاها»، «ترسیم فضاها با مقیاس و تناسبات»، «ترسیم خانه بر روی زیج و به تایید کارفرما رساندن» بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2158148 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!