بررسی تحلیلی تاثیر پارامترهای کالبدی پوسته در ایجاد آسایش بصری خانه های سنتی اقلیم گرم و خشک ایران (نمونه موردی: اتاق های پنج دری خانه های سنتی یزد)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیان مساله

با وجود این که بسیاری از تحقیقات در حال انجام در مورد نور در ساختمان به ارزیابی انرژی کارایی آن می پردازند، ولی آسایش بصری نیز به همان اندازه مهم است. با تایید عملکرد انرژی خانه های سنتی یزد و پایداری محیطی در آن ها، این نکته مطرح است که این ساختمان ها چگونه در ارتباط با عملکرد آسایش بصری واکنش نشان داده و آیا پارامترهای کالبدی پوسته، تامین کننده شرایط آسایش بصری ساکنان می باشد. 

سوال تحقیق

سوالات اصلی پژوهش را می توان به این صورت مطرح نمود که آیا پارامترهای کالبدی پوسته (نوع شیشه و سایه بان) در اتا ق های پنج دری خانه های سنتی یزد، تامین کننده آسایش بصری در فضاهای مورد استفاده می باشند و هم چنین حذف این پارامترها از پوسته چه تاثیری در عملکرد بصری فضاهای مورد استفاده دارند؟

اهداف تحقیق

 هدف اصلی این پژوهش، بررسی تحلیلی تاثیر پارامترهای کالبدی پوسته خانه های سنتی اقلیم گرم و خشک ایران بر آسایش بصری ساکنین می باشد.

 روش تحقیق

در این پژوهش با در نظر گرفتن اتاق های پنج دری که عمده فعالیت های ساکنان خانه در آن انجام می گرفته است، ابتدا با در نظر گرفتن دو شاخص پویای کفایت مکانی نور روز و نفوذ سالیانه نور خورشید، میزان این شاخص ها در حالت های متفاوت کالبدی مورد بررسی قرار گرفت و در مرحله بعد تحلیل خیرگی انجام پذیرفت.

مهم ترین یافته  ها و نتیجه گیری تحقیق

 نتایج نشان می دهد تنها در جبهه شمال غربی دستیابی به تاییدیه لید، صورت می پذیرد. هم چنین تنها در این جبهه، خیرگی به صورت غیر قابل درک می باشد. بنابراین پارامترهای کنونی پوسته در این جبهه، پاسخ مناسبی به ایجاد آسایش بصری در فضا می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 153
لینک کوتاه:
magiran.com/p2158156 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!