مدل سازی و ارزیابی روش های طراحی تیرهای عمیق بتن مسلح

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تیرهای عمیق به تیرهایی گفته می شود که در مقایسه با تیرهای معمولی، دارای نسبت زیاد ارتفاع به دهانه باشند. در تیرهای عمیق به دلیل داشتن هندسه ی خاص توزیع کرنش در مقطع به صورت خطی نیست و عموما دارای رفتاری برشی هستند. بر همین اساس این تیرها به روش متفاوتی نسبت به تیرهای معمولی طراحی می شوند. طراحی تیرهای عمیق با توجه به کاربرد وسیع آن ها یک مسئله حیاتی در مهندسی سازه به حساب می آید. تا کنون مطالعات متعددی برای تعیین روابط یا روش هایی برای طراحی تیرهای عمیق صورت گرفته است. این مطالعات منجر به پیدایش روش های مختلف برای تحلیل و طراحی این تیرها شدند. با این حال آیین نامه بتن ایران بدون توجه به این روش ها مدت هاست از یک رابطه ساده و قدیمی استفاده می کند. در این پژوهش روش ها و روابط معتبر ارایه شده توسط دیگر محققان در کنار روش آیین نامه بتن ایران بررسی و ارزیابی شدند. مقایسه روش آیین نامه بتن ایران و بست وبند آیین نامه ی بتن آمریکا در طراحی تیرهای عمیق بتن مسلح نشان داد که نتایج روش بست وبند همبستگی بیشتری با نتایج آزمایشگاهی دارند. طراحی مطابق با روش بست وبند منجر به 27 درصد خطای کمتر یا به عبارتی دیگر 27 درصد صرفه جویی در مصرف مصالح نسبت به روش آیین نامه بتن ایران می شود. همچنین، در این پژوهش رابطه ی جدیدی برای پیش بینی نیروی برشی تیرهای عمیق بتن مسلح بر اساس 240 نمونه ی آزمایشگاهی با استفاده از روش رابطه سازی ژنتیک ارایه شد. رابطه ی پیشنهادی توانست با میانگین خطای 6% نتایج آزمایشگاهی را پیش بینی کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 182
لینک کوتاه:
magiran.com/p2158246 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!