مستندسازی کالبدی و کارکردی خانه تاریخی الفت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:

میراث معماری مسکونی ایران از تنوع و کثرت بیش تری نسبت به سایر گونه های معماری برخوردار است. توسعه مدرن شهرهای تاریخی باعث تخریب و تغییراتی در کالبد خانه های تاریخی شده است. خانه های دیروز به مثابه دانه‌های ارزشمندی که در گذشته نقاط هویت آفرین بافت های تاریخی بوده اند و ارزش های فراوان در ابعاد کالبدی و فراکالبدی دارند، امروزه نه تنها به دست فراموشی سپرده شده اند، بلکه گاهی به نقاط بحران آفرین محله تبدیل شده اند. تبعات این بی توجهی به بافت های تاریخی، خدشه دار شدن هویت تاریخی و فرهنگی آن ها است. از جمله نابهنجارترین رفتارها برای تخریب میراث مسکونی اصفهان، ایجاد آتش سوزی عمدی در این ابنیه است. خانه الفت یکی از گونه های معماری مسکونی ایرانی است که با وجود ارزش های کالبدی، دارای شناسه های فراکالبدی بی نظیری بوده است. خانه ای که در گذشته یکی از نشانه‌ های فرهنگی محله حسن آباد بود، امروز به ناامن ترین جزء محله تبدیل شده است و اهالی محله برای بازگرداندن آرامش و حس امنیت به تخریب این میراث باارزش دست می زنند. این پژوهش در پی پاسخگویی به چگونگی ساختار کالبد و کارکرد خانه الفت به منظور مستندسازی آن بر اساس مصاحبه های شفاهی و آرشیوهای شخصی و دولتی است. اهداف اصلی پژوهش در راستای پاسخگویی به پرسش کلیدی به این قرار است که با تحلیل ویژگی های کالبدی و کارکردی خانه الفت بتوان به مستندسازی علمی این بنا در راستای تبیین ارزش های این خانه به عنوان نمونه ای از میراث مسکونی تخریب شده شهر اصفهان پرداخت. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با اهداف توسعه ای و با بهره گیری از اسناد کتابخانه‌ه ای، مطالعات میدانی و مصاحبه انجام شده و یافته ‌ها طبق روشی کیفی و از طریق مقایسه و تفسیر تحلیل شده اند. نتیجه پژوهش بیانگر آشکار شدن ارزش ‌های کالبدی و کارکردی خانه (با مطالعه اسناد تاریخی) در مقایسه با برخی از خانه های تاریخی هم دوره آن در بافت تاریخی محله حسن آباد اصفهان است.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2158307 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!