امکان سنجی توسعه نیروگاه های برقابی در خطوط آبرسانی با بهره گیری از روش تحلیل سلسله مراتبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از روش های کارآمد در مدیریت بهره برداری از شبکه های آبرسانی شهری، کنترل فشار مازاد موجود در برخی از نقاط سامانه است. بدین منظور، بهره گیری از پتانسیل ارتفاعی موجود در خطوط اصلی انتقال آب ثقلی به صورت تولید انرژی برقابی می تواند رهیافت مناسبی جهت مدیریت فشار آب در شبکه و استفاده بهینه از جریان عبوری، قلمداد گردد. در این مقاله، با استفاده از شبیه سازی هیدرولیکی جریان در شبکه آبرسانی مورد بررسی و استخراج پارامترهای هیدرولیکی مهم نظیر بارآبی خالص موجود در محل های محتمل نصب توربین آبی، دبی جریان ورودی به مخازن ذخیره آب شرب و با در نظر گرفتن وضعیت توپوگرافی مسیر انتقال جریان و تراز ارتفاعی نقاط (تعیین گرادیان هیدرولیکی)، توان تولیدی در نه سایت برقابی منتخب مورد محاسبه قرار گرفت و در ادامه به منظور تصمیم گیری جهت اولویت بندی ساخت و بهره برداری از پتانسیل های برقابی پیشنهادی و ارایه رهنمود به بهره برداران،سرمایه گذاران و متولیان امر از روش تصمیم گیری چندمعیاره سلسله مراتبی بر مبنای پنج معیار اصلی فنی، اقتصادی، سیاسی-اجتماعی، پدافند غیرعامل ومحیط‎زیستی استفاده گردید و با اخذ پرسشنامه های تهیه شده، سایت های برقابی منتخب رتبه بندی شدند. براساس تجزیه و تحلیل پاسخ های بدست آمده از طریق پرسشنامه و وزن دهی به هریک از معیارها و زیرمعیارها (توسط مقایسه زوجی) در محیط نرم افزار Expert Choice مشخص گردید که معیار فنی در رتبه اول، معیار اقتصادی در رتبه دوم، معیار زیست محیطی در رتبه سوم، پدافند غیرعامل در رتبه چهارم و معیارسیاسی-اجتماعی در رتبه پنجم قرار گرفت. طبق نتایج بدست آمده، سایت های نیروگاهی در مخزن1183، مخزن1453و مخزن57 به ترتیب با ظرفیت نصب3100، 4107، 1072 کیلووات در اولویت های اول تا سوم احداث و بهره برداری در شبکه آبرسانی مورد نظر، قرار گرفتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2158863 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!