طراحی و ساخت دستگاه پین کاتر ارتوپدی هوشمند جهت استفاده در اتاق عمل و بیماران تحت عمل جراحی ارتوپدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

از آنجایی که از پین کاتر در عمل های جراحی مربوط به پیچ و پلاک گذاری ارتوپدی استفاده می شود و این عمل یکی از حساس ترین جراحی ها می باشد بنابراین صرفه جویی در زمان در کنار کاهش میزان عفونت بسیار حایز اهمیت می باشد. هدف از طراحی کوچک برشگر پیچ های ارتوپدی (Mini-Pin cutter)، جایگزینی دستگاهی کوچکتر، سبک تر، موثرتر و کارآمدتر به جای برشگرهای مرسوم و سنتی است که در نهایت منجر به اجرای برشی راحت، تمیز و سریع و در نتیجه کوتاه‎تر شدن زمان عمل می‎شود.

روش ‎ها

مطالعه حاضر از نوع توصیفی با رویکرد طراحی و ساخت است. به این معنی که قبل از تهیه و سرهم (اسمبل) کردن اجزاء سیستم، نخست با استفاده از نرم افزارهای معتبر علم مکانیک (ABAQUS و CATIA) بحث تحلیل نیرویی انجام شد (رویکرد طراحی). در ادامه و پس از مدلسازی قطعات مکانیکی، قطعات موردنظر برای ساخت و مونتاژ تهیه شد (رویکرد ساخت). برای جمع‎آوری داده‎های مورد نیاز از ادبیات موضوعی در کنار تجربیات تیم طراحی و ساخت استفاده گردید.

یافته ها

 دستگاه پیش روی بر اساس نتایج حاصل از نظر متخصصین ارتوپدی طراحی و ساخته شده و شامل مدار الکترونیکی و تیغه های برش پین های ارتوپدی با قابلیت عکس العمل بالا در مواقع بحرانی است که جهت تسریع در عمل جراحی و جلوگیری از عفونت در محیط های اتاق عمل بسیار مفید می باشد. دستگاه طراحی شده به صورت قابل حمل و جابجایی (Portable) با وزن 1600 گرم می‎باشد.

نتیجه گیری

دستگاه معرفی شده در این مطالعه، سیستمی مکانیکی و خودکار (اتوماتیک) است که در آن سعی بر آن شده تا نواقص موجود در ابزارهای فعلی و مرسوم را بر طرف نماید. دستگاه ساخته شده به گونه ایست که نسبت به ابزارهای موجود کوچک تر، سبک و با ایمنی بالاتر است. از طرفی امکان بسته بندی (Packing) و ضدعفونی کردن آن بسیار راحت می باشد. مهمترین برتری این دستگاه نسبت به ابزارهای قدیمی بحث افزایش سرعت برش پین های ارتوپدی است که این موضوع سبب کوتاهی در زمان عمل های جراحی شده که این موضوع در زمان های بحران و نظامی بسیار حایز اهمیت می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
502 تا 508
لینک کوتاه:
magiran.com/p2159242 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!