مقایسه بین دریافت درشت مغذی ها و ترکیبات آنتی اکسیدانی بر اساس میزان استرس نیروهای نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

داشتن تغذیه صحیح بعنوان یکی از مهمترین جنبه های سلامت بر عملکرد جسمی و فکری افراد تحت شرایط استرس تاثیر زیادی دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه بین دریافت درشت مغذی ها و ترکیبات آنتی اکسیدانی بر اساس میزان استرس نیروهای نظامی انجام گرفت.

روش ها

75 نفر از افراد نظامی 18 تا 45 سال در مناطق عملیاتی که دارای درجات مختلف استرس بودند وارد مطالعه شدند. افراد نظامی در دو گروه با استرس بالا (27 نفر) و پایین (48 نفر) گروه بندی و میزان دریافت مورد مقایسه قرار گرفت. برای جمع آوری و مقایسه اطلاعات از پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک، Dass21، فعالیت فیزیکی IPAQ و FFQ 168 آیتمی استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 20 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

یافته ها

 افراد در هر دو گروه از نظر داده های دموگرافیک همسان بودند. افراد نظامی با استرس پایین به طور معنی داری دریافت بالاتر ویتامین E، سلنیوم، پروتئین، کل لبنیات و لبنیات کم چرب نسبت به گروه نظامی با استرس بالا داشتند (p<0.05). همچنین گروه با استرس پایین دریافت بالاتر میوه، سبزیجات، انرژی، چربی و گوشت نسبت به گروه با استرس بالا داشتند. دریافت فست فود، بیسکویت ها در گروه کم استرس کمتر از گروه با استرس بالا بود، هرچند که این اختلافات معنی دار نبود.

نتیجه گیری

 این مطالعه نشان داد که افرد نظامی با استرس پایین دریافت آنتی اکسیدانی ویتامین های E وC  و عنصر سلنیوم بالاتری نسبت به افراد نظامی با استرس بالا داشتند. افراد نظامی با استرس پایین از الگوی غذایی بهتر و دریافت غذایی با کیفیت تری برخوردار بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
384 تا 392
لینک کوتاه:
magiran.com/p2159258 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!