مطالعه تطبیقی شاخص های ارزیابی کمی پرونده های پزشکی بستری : ارائه ابزار ارزیابی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

با توجه به اهمیت ارزیابی مستمر پرونده های پزشکی برای برآوردن نیازهای ذینفعان  و عدم وجود ابزار واحد و جامع در این زمینه، مطالعه حاضر با هدف مطالعه تطبیقی شاخص های ارزیابی پرونده های پزشکی بستری و اعتباریابی ابزار پیشنهادی انجام شد.

روش ها

 این مطالعه مقطعی به روش توصیفی-تطبیقی و در 4 مرحله اصلی انجام پذیرفت. ابتدا چک لیست های ارزیابی پرونده های پزشکی گردآوری و سپس مقالات و دستورالعملهای مرتبط در پایگاه های معتبر علمی مانند SID,IRANDOC,، PUBMED، SCIENCE DIRECTو SCOPUS مورد جستجو قرار گرفت. سپس بر اساس فراوانی و اهمیت شاخص ها، ابزار اولیه تدوین گردید و به روش دلفی از 10 نفر از اعضای هیات علمی نظرسنجی صورت گرفت. نهایتا جلسه فوکوس گروپ برای بررسی قابلیت اجرای ابزار انجام پذیرفت.

نتایج

 تعداد 51 چک لیست بیمارستانی، 44 مقاله تمام متن و 10 دستورالعمل ملی و بین المللی مرتبط بررسی گردید. بر اساس فراوانی و اهمیت شاخص های مورد بررسی در این منابع، ابزار پیشنهادی ارزیابی پرونده در چهار سطح تدوین گردید. بعد از توافق سنجی دلفی و جلسه فوکوس گروپ در نهایت ابزار با 20 شاخص برای ارزیابی و سطح بندی پرونده ها شامل چهار سطح: قرمز (دارای خطاهای اساسی)، نارنجی (دارای خطاهای ماژور)، زرد (دارای خطاهای مینور)و سبز (عدم وجود خطاهای مذکور) ارایه گردید.

نتیجه گیری 

ابزار ارایه شده در این مطالعه به دلیل دارای بودن ویژگی اولویت بندی بین شاخص ها و سطح بندی خطاها جهت ارزیابی، مقایسه و پیگیری بهبود مستندسازی پرونده های بستری در بخش های مختلف بر حسب اولویت های مربوط به مستندسازی بسیار کاربردی خواهد بود .همچنین ابزار قابل استفاده برای ارزیابی کلیه اوراق پرونده پزشکی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2159389 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!