بررسی خاصیت ضد باکتریایی نانو اکسید روی و نانو اکسید مس بر برخی عوامل باکتریایی بیماری زا در ماهی و تعیین درجه سمیت آنها برای قزل آلای رنگین کمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تحقیق پیش رو با هدف بررسی سمیت نانو اکسید مس (CuO) و نانو اکسید روی (ZnO) در شرایط آزمایشگاهی بر روی برخی باکتری های بیماری زا در ماهیان پرورشی و همچنین زیست سنجی در قزل آلای رنگین کمان انجام شده است. بدین منظور، حساسیت برخی از آنها نسبت به نانوذرات اشاره شده به همراه یک آنتی بیوتیک مرجع (فلورفنیکل) از طریق روش نفوذ چاهی، و مقادیر حداقل غلظت مهارکنندگی (MIC)/ حداقل غلظت باکتری کشی (MBC) آنها با تکنیک Microdilution تعیین شدند. از سویی دیگر، آزمایش سمیت کشنده به جهت محاسبه میانه غلظت کشنده (LC50) بر روی تعدادی قزل آلای رنگین کمان (g 6/7 ± 3/55) به صورت ایستایی و در 96 ساعت متوالی انجام شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تجزیه واریانس و رگرسیون پروبیت بهره گرفته شد. یافته ها حاکی از این بودند که نانوذرات اکسید مس و اکسید روی به ترتیب در رقت های بیشتر از µg/ml 18/0 و 24/0 توانستند که رشد Streptococcus iniae را به طور معنی داری مهار نمایند یا آن را از بین ببرند. مقایسه مقادیر LC50-96h نانو اکسید روی (µg/l 4/107) با نانو اکسید مس (µg/l 3/102) نشان می دهد که نانو اکسید مس از ظرفیت مسموم کنندگی بیشتری برخوردار است. بر اساس یافته های آزمایشگاهی، حساسیت باکتری های S. iniae و Lactococcus garvieae به نانو اکسید روی تقریبا نزدیک به فلورفنیکل بوده است. ولی به نظر می رسد که بکارگیری مستقیم غلظت موثر نانوذرات فلزی بر عوامل باکتریایی بیماری زا میت واند سبب بروز مرگ و میر ناشی از مسمومیت در ماهی قزل آلا شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2159604 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!