سنخ شناسی دانشگاه های برتر جهان از منظر توسعه پایدار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

دانشگاه پایدار از موضوعات نوظهور دانشگاهی است که در دهه اخیر دانشگاهیان سعی دارند تا به آن دست یابند. لذا، توجه به اقدامات دانشگاه های برتر در خصوص دانشگاه پایدار و استفاده از تجارب و شیوه های اقدام آنان در این خصوص، گنجی پنهان از دانش است که می تواند راهگشای سایر دانشگاه ها در مسیر پایداری باشد. در این پژوهش تلاش شد تا دانشگاه های برتر از نظر تنوعات عملکردی توسعه پایدار سنخ شناسی شوند. پژوهش از نظر هدف کاربردی بود و با روش مطالعه توصیفی و تطبیقی و روش تحلیل محتوا انجام شد. نمونه هدفمندی از دانشگاه های برتر دنیا انتخاب شدند و فعالیت های آنان در حوزه توسعه پایدار با استفاده از اطلاعات موجود در وبسایت های دانشگاه ها و اسناد و مدارک مربوط بررسی شد. یافته های این مطالعه مدلی پنج بعدی را برای سنخ شناسی دانشگاه ها از منظر توسعه پایدار پیشنهاد داد که بر اساس درصد تنوعات عملکردی، دانشگاه پایدار کلاس اول در سطح "آغازین" قرار دارد و دانشگاه های کلاس دوم و سوم به ترتیب در سطح "موفقیت در مسیر" و "پیشرو" قرار دارند. همچنین بر اساس یافته ها، لازم است که دانشگاه ها الزامات پایه ای را برای قرارگیری در زمره دانشگاه پایدار داشته باشند و چنانچه دانشگاهی از این الزامات برخوردار باشد، می توان آن را در یکی از دسته بندی های دانشگاه پایدار جای داد. این سنخ شناسی به دانشگاه ها این امکان را می دهد تا ضمن شناسایی نوع دانشگاه خود از منظر تنوعات عملکردی توسعه پایدار، به اقداماتی که حرکت در مسیر دستیابی به توسعه پایدار را امکان پذیر می کند، توجه کنند و هوشمندانه در این مسیر گام بردارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p2160167 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!