ارزیابی مهندسی ریسک حریق با استفاده از روش (FRAME) در یک مجتمع آموزشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مطالعه حاضر، ریسک حریق را با استفاده از نرم افزار ارزیابی ریسک حریق برای مهندسین (FRAME) در یک مجتمع آموزشی مورد ارزیابی قرار داده و راهکارهای موثر جهت کاهش سطح ریسک و افزایش ایمنی پیشنهاد نمود.

روش بررسی

 در این مطالعه کاربردی، ارزیابی ریسک حریق با استفاده از نرم افزار FRAME در سه جنبه ساختمان و محتویات، ساکنین و فعالیت ها به صورت جداگانه انجام شد. بر اساس معیارهایی از جمله کاربردی و منطقی بودن راهکارهای مداخله ایی، سعی گردید بیش ترین سطح حفاظتی حریق را برای محیط آموزشی مورد مطالعه استفاده شود. داده های مورد نیاز از طریق بررسی و پایش شرایط مجتمع، مراجعه به مستندات و اندازه گیری پارامترها، پرسشنامه نظارتی، چک لیست و با توجه به اطلاعات مورد نیاز در دستورالعمل اجرایی نرم افزار جمع آوری گردید؛ سپس در نرم افزار FRAME مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

یافته ها

یافته های ارزیابی ریسک نشان داد سطح ریسک کلی مجتمع در دو بعد ساکنین (7/2=R) و فعالیت ها (8/3=R) در حد نامطلوب بوده است؛ البته بعضی از واحدها از جمله آزمایشگاه، کتابخانه و واحدهای پارتیشن بندی نیز در بعد ساختمان دارای ریسک بالا بوده اند (R>1). با در نظر گرفتن بعضی از معیارها و عوامل موثر در نرم افزار، راهکارهای پیشگیرانه برای مداخله و بهبود شرایط ارایه شد. یافته های مطالعه نشان داد سطوح کلی ریسک با ارایه ی راهکارها در هر سه جنبه، کاهش چشمگیری داشته و به سطح مطلوب رسیده است (R<1).

نتیجه گیری

یافته ها نشان داد نرم افزار FRAME قابلیت ارزیابی و تعیین سطح ریسک به صورت کمی را دارد و  راهکارهای کنترلی مناسبی جهت بهبود ایمنی حریق ساختمان را با در نظر گرفتن تهدیدها و فرصت های موجود ارایه نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
130 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p2160818 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!