بررسی فاکتورهای مرتبط با آگاهی موقعیتی در اتاق عمل های جراحی بیمارستان : یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آگاهی از موقعیت و وضعیت بیمار برای کادر پزشکی ضروری است. این آگاهی نیازمند طبقه بندی و اولویت بندی موثر عملکردهاست تا خطای انسانی کمتر شود. عوامل مختلفی با آگاهی موقعیتی در متخصصین مراقب سلامت، به ویژه در اتاق های عمل جراحی در ارتباط هستند. این مطالعه مروری به بررسی فاکتورهای تاثیرگذار بر آگاهی موقعیتی کارکنان سلامت اتاق های عمل پرداخته است.

روش جستجو

 تمام  مقاله های مرتبط با  اگاهی  موقعیتی در محیط اتاق عمل  در بین  سالهای 2010 تا 2018 مورد مطالعه  قرار گرفتند، برای جستجو، از پایگاه های اطلاعاتی خارجی Scopus، Google scholar ، web of science و PubMedو از پایگاه های داخلی SID، (Iran medex)، (Magiran)، (Medlib) و (Civilica) استفاده شد. برای جستجو در این پایگاه ها از کلید واژه های: situation awareness، operating room surgery، nurse، Healthcare specialist، Hospital health staff به صورت جداگانه وترکیبی استفاده شد، با توجه به معیار ورود به مطالعه که درنظر گرفتن انطباق هدف آن بامعیارهای مرتبط با آگاهی موقعیتی در اتاق عمل بود، مقالات مورد نظر انتخاب گردید.

یافته ها

 با توجه به معیارهای انتخابی تعریف شده، 6مقاله حایز شرایط ورود به مطالعه شدند. مستندات موجود مربوط به بازه زمانی سال های 2013 تا2018 است که از نظر روش کار و نتایج حاصله با یکدیگر مقایسه شدند. به صورت کلی با تقویت آگاهی موقعیتی کارکنان اتاق عمل، آن ها می توانند وضعیت حال حاضر بیمار را در نظر بگیرند، موقعیت و وضعیت محیط و هم چنین شرایط بیمار و خود را درک کنند و توانایی پیش بینی وضعیت آینده را با توجه به دو مرحله ی قبل داشته باشند.

نتیجه گیری

چهار عامل آموزش، فاکتورهای صوتی، تجهیزات و ویژگی های فردی بیش ترین تاثیرگذاری را بر آگاهی موقعیتی داشتند. آموزش به کارکنان، استفاده از موسیقی های ملایم، مانیتورهای تلفیقی، حرکات بدنی در هنگام کار و کارکنان باتجربه ازجمله عوامل تاثیرگذاری هستند که در میزان آگاهی موقعیتی افراد در اتاق عمل نقش مهمی ایفا می کنند.عامل اصلی در افزایش سطح آگاهی موقعیتی، تجربه عملی یا انتقال این تجربه از طریق آموزش است. این مهم موجب شکل گیری یک مهارت ذهنی پایدار در متخصصین مراقبت سلامت می شود که به نوبه موجب افزایش سطح آگاهی موقعیتی می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
183 تا 195
لینک کوتاه:
magiran.com/p2160822 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!