تحلیل رابطه بین سرمایه اجتماعی و سلامت روانی (دانشجویان دانشگاه پیام نور تربت حیدریه)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مولفه های سرمایه اجتماعی بر سلامت روانی انجام شده است. در این تحقیق بر نظریه پاتنام (سرمایه اجتماعی) و نظریه آدلر (سلامت روانی) تاکید شده است. روش شناسی بر اساس هدف کاربردی و پیمایشی بوده و از پرسشنامه استاندارد شده گلدبرگ (سلامت روانی) و محقق ساخته (سرمایه اجتماعی) استفاده شده است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر با 384 نفر بدست آمده است که بر اساس خطای 05/0 سعی شده حجم نمونه بالغ بر 400 نفر در نظر گرفته شود. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و میزان آلفای کرونباخ پرسشنامه برابر (811/0) و ضریب پایایی متغیر مستقل (730/0) و متغیر وابسته برابر با (756/0) بدست آمده است. نتایج نشان داد که میانگین سرمایه اجتماعی دانشجویان برابر 89/2 کمی بالاتر از حد متوسط برابر با (59 درصد) و سلامت روانی برابر با 34/3 بالاتر از حد متوسط در حدود (74 درصد) بوده است. در بین میانگین مولفه های سرمایه اجتماعی به ترتیب شاخص های (ارتباط، اعتماد، حمایت، مشارکت) و برای میانگین مولفه های متغیر وابسته شاخص های (بهداشت روانی و سلامت جسمانی) بیشترین اهمیت را داشته است. نتایج ضریب همبستگی بین سرمایه اجتماعی و مولفه های آن با سلامت روانی در سطح معناداری 01/0 مثبت و از نظر شدت نسبتا ضعیف بوده است. نتایج نشان داده که جنسیت و وضعیت تاهل با متغیر سلامت روانی ارتباط معنادار و میانگین زنان و افراد متاهل بیشتر از مردان و دیگر گروه های وضعیت تاهل بوده است. متغیرهای مستقل و وابسته با رشته تحصیلی دانشجویان و میزان درآمد شخصی شان رابطه معنادار نداشته است. نتایج رگرسیون حاکی از آن است که مولفه های ارتباط، مشارکت، اعتماد، حمایت با بیشترین بتا در تبیین متغیر وابسته اثر داشته و در حدود (406/0) سرمایه اجتماعی بر سلامت روانی اثر متوسطی داشته و نتایج تحلیل مسیر بیانگر اثر غیر مستقیم مولفه های حمایت، اعتماد، ارتباط و مشارکت بر سلامت روانی به ترتیب بدست آمده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 192
لینک کوتاه:
magiran.com/p2161524 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!