تاثیر اشتغال مادران ایرانی بر بهداشت روانی کودکانشان: یک مرور نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اشتغال مادران می تواند پیامدها و تاثیرات متفاوتی بر سلامت روانی کودکان آن ها داشته باشد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر اشتغال مادران ایرانی بر بهداشت روانی فرزندان آن ها بود. روش این مطالعه، روش مروری نظام مند بود. به همین منظور، چهار پایگاه اطلاعاتی بین المللی شامل Scopus، Science direct و PubMed و google scholar  (در بازه زمانی 2020-2000) و 4 پایگاه اطلاعاتی داخلی یعنی بانک اطلاعات نشریات کشور، پرتال جامع علوم انسانی، پایگاه مجلات تخصصی نور و مرکز اطلاعات علمی دانشگاهی(در بازه زمانی 1380-1398)  با استفاده از راهبرد جستجوی دقیق و کلیدواژه های تعریف شده موردبررسی قرار گرفتند. درنتیجه این جستجو 261 مقاله بازیابی و بر اساس دستورالعمل پریزما و ملاک های ورود و خروج، 11 مقاله برای ورود به پژوهش انتخاب شدند. نتایج پژوهش ها حاوی یافته های متناقضی بود. برخی یافته ها نشان دادند که اشتغال مادر احتمال ابتلای کودک به اختلالات درونی سازی و برونی سازی را افزایش و رابطه والد-کودک را تضعیف می کند. از سوی دیگر، برخی یافته ها نشان دادند که اشتغال مادر بر بهداشت روانی کودک اثر مثبتی دارد. برخی پژوهش ها نیز تفاوتی را در بهداشت روانی فرزندان دارای مادران شاغل و غیر شاغل گزارش نکردند. با توجه به وجود نتایج متفاوت و بعضا متناقض در یافته های پژوهش ها،  به نظر می رسد عوامل بسیاری در کنار اشتغال مادر بر سلامت روان کودکان اثرگذار هستند که بدون لحاظ کردن آن ها در تحلیل ها، نمی توانیم مدلی جامع و کامل از تاثیر اشتغال مادر بر سلامت روان کودکان ایرانی ارایه نمود. پس می توان نتیجه گرفت که بررسی نقش متغیرها واسطه ای از جمله میزان رضایت مادر از شغل خود، برنامه کاری مادر، میزان استرس زا بودن شغل مادر، سن کودک، میزان مشارکت پدر در فرزند پروری و... در این زمینه مغفول مانده است که باید در تحقیقات آتی موردبررسی قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p2161555 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!