همبستگی سواد سلامت و رضایت جنسی در زنان نابارور مراجعه کننده به مرکز ناباروری بیمارستان الزهرای تبریز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ناباروری و درمان های مرتبط، با ایجاد فشارهای روانی و جسمی، اثرات منفی بر وضعیت سلامتی دارد. هدف از مطالعه حاضر تعیین همبستگی میزان سواد سلامت و رضایت جنسی در زنان نابارور بود.

روش کار

این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی در سال 1398 در درمانگاه ناباروری بیمارستان الزهرای تبریز انجام گرفت. 390 تن به صورت در دسترس و با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه مشخصات فردی اجتماعی، "پرسشنامه سواد سلامت بزرگسالان ایرانی"Health Literacy for Iranian Adults (HELIA) و "پرسشنامه رضایت جنسی" (Sexual Satisfaction Questionnaire(SSQجمع آوری گردید. روایی صوری پرسشنامه ها و نسبت روایی محتوا براساس جدول لاوشه 62/0 بود که قابل قبول بودند. پایایی پرسشنامه ها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای 30 تن از زنان نابارور مراجعه کننده به مرکز ناباروری به ترتیب برای "پرسشنامه سواد سلامت بزرگسالان ایرانی" و "پرسشنامه رضایت جنسی"، 87/0 و 85/0مشخص شد. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22  استفاده شد.

یافته ها

میانگین(انحراف معیار) سواد سلامت و رضایت جنسی به ترتیب 68/ 72 ± 3/14 و 23/57 ± 15/10 بود. ارتباط مثبت و معنی داری بین نمره کل میزان سواد سلامت و رضایت جنسی مشاهده شد(001/0>P).
 

نتیجه گیری

سواد سلامت همبستگی مثبت با میزان رضایت جنسی در زنان نابارور داشت. توصیه می شود؛ برنامه ها و مداخلات تدوین شده در زنان نابارور در راستای افزایش میزان سواد سلامت صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2161587 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!