کاهش تحلیل بافت کبد به دنبال تمرین تناوبی شدید از طریق سرکوب مسیر سیگنالی آپوپتوز در موش های ماده حامل تومور پستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کاشکسی یکی از عوارض سرطان می باشد که با افزایش از دست دادن وزن بدن همراه است. آپوپتوز به عنوان یکی از مسیرهای تحلیل بافتی در کاشکسی سرطان شناخته شده است که سبب کاهش وزن و تخریب بافت های مختلف بدن می شود. عوامل مختلفی از جمله تمرینات ورزشی می تواند بر کاهش کاشکسی ناشی از سرطان تاثیرگذار باشد. در پژوهش حاضر، اثر 4 هفته تمرین تناوبی شدید بر برخی شاخص های بیوشیمیایی مسیر آپوپتوز در بافت کبد موش های ماده حامل تومور سرطان پستان بررسی شد.

روش بررسی

در مطالعه تجربی حاضر، موش های ماده BALB/c پس از تزریق سلول سرطانی 4T1 به صورت تصادفی به دو گروه سرطانی (کنترل و تمرین تناوبی شدید) و گروه شم (تزریق بافر فسفات نمکی) تقسیم شدند. هر جلسه HIIT شامل شش تناوب سه دقیقه و 20 ثانیه ای دویدن روی نوارگردان (شدت 95-80% VO2max) با یک دقیقه ریکاوری فعال بین تناوب ها (شدت 35-30 درصد VO2max) و مجموع 10 دقیقه گرم کردن و سرد کردن (شدت 40-30 درصد VO2max) در ابتدا و انتهای هر جلسه بود که به مدت 4 هفته با 5 جلسه در هفته اجرا شد.

یافته ها

سطح پروتئین کاسپاز-3 در گروه تمرین تناوبی شدید نسبت به گروه کنترل به طور معناداری کاهش یافت (01/0>P). شاخص پیش آپوپتوزی Bax تفاوت معناداری را بین گروه ها نشان نداد (05/0<P). همچنین نتایج افزایش معنادار سطح پروتئین Bcl-2 و نسبت Bcl-2 به Bax را در گروه تمرین تناوبی شدید نسبت به گروه کنترل نشان داد (01/0=P).

نتیجه گیری

بر اساس نتایج به‏ دست آمده، به ‏نظر می رسد که تمرینات تناوبی شدید می تواند از طریق کاهش شاخص آپوپتوزی کاسپاز-3 و افزایش نسبت Bcl-2/Bax، تحلیل بافت کبد ناشی از سرطان پستان را کاهش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2161755 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!