تأثیر محلول خوراکی ساکاروز (20 درصد) بر شدت درد هنگام رگ‌گیری در نوزادان نارس بستری در مرکز آموزشی درمانی مطهری ارومیه در سال 1399-1398: کارآزمایی بالینی تصادفی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

پیشگیری یا کاهش درد، بخصوص در نوزادان نارس که تحت پروسیجرهای دردناک تکراری بیشتری که برای حیاتشان ضروری است، قرار می گیرند، از اهمیت بیشتری برخوردار است و درد کنترل نشده در این نوع نوزادان منجر به آسیب های دایمی در اجزاء رشد و تکامل شناختی و تغییر در پاسخ به محرکات دردناک بعدی می شود. مطالعه حاضر باهدف تعیین تاثیر محلول خوراکی ساکاروز(20 درصد) بر شدت درد هنگام رگ گیری در نوزادان نارس بستری در مرکز آموزشی درمانی مطهری ارومیه در سال 1399-1398 طراحی و انجام شده است.

مواد و روش کار

در کارآزمایی بالینی دو سو کور حاضر، 100 نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان مرکز آموزشی درمانی مطهری ارومیه در نیمه دوم سال 1398 بعد از اعمال معیارهای ورود و کسب رضایت آگاهانه از والدینشان، به طور تصادفی به دو گروه مداخله ساکاروز 20 درصد(50 نوزاد) و گروه کنترل (50 نوزاد) اختصاص داده شدند. سپس پاسخ رفتاری نوزادان با ابزار NIPS قبل، 2 و 7 دقیقه بعد از فرایند رگ گیری به عنوان پروسیجر از طریق مشاهده مستقیم نوزاد توسط محقق مورد ارزیابی و ثبت قرار گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد که میانگین نمرات درد قبل و 2 و 7 دقیقه بعد از مداخله در گروه مداخله، به ترتیب برابر با (91/0 ± 78/4)، (15/1 ± 18/3) و (02/1 ± 02/3) و در گروه کنترل (79/0 ± 84/4)، (79/0 ± 94/4) و (96/0 ± 72/4) می باشد. روند متغیر پاسخ (نمرات درد) در طول زمان بین دو گروه ساکاروز و کنترل یکسان نبود و تفاوت آماری معنی داری در میانگین نمرات درد در زمان های مختلف مشاهده می شود (001/0P <). قبل از مداخله، میانگین هر دو گروه تحت بررسی تقریبا یکسان بود و در گروه کنترل در طی زمان های بعدی تقریبا میانگین ها شبیه به هم بودند و تغییر معنی داری با یکدیگر نداشتند؛ ولی میانگین نمرات درد در گروه های ساکاروز با اثرات تا حدی یکسان، بعد از دو دقیقه به صورت نزولی کاهش معنی داری داشت(001/0 <P).

بحث و نتیجه گیری

بر اساس یافته های پژوهش حاضر، محلول های خوراکی ساکاروز 20 درصد در تسکین درد نوزادان بعد از رگ گیری موثر است. ازآنجاکه این روش ارزان، بی خطر، در دسترس و استفاده از آن ساده است، لذا برای استفاده روتین بالینی به عنوان یک مداخله موثر توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
245 تا 252
لینک کوتاه:
magiran.com/p2162066 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!